Hoe word je startup een succes?

Nou – door in de regio Eindhoven te gaan zitten. Dat zeggen tenminste de 70 voormalige winnaars van een Gerard & Anton Award, die sinds 2014 jaarlijks wordt uitgereikt aan tien veelbelovende startups uit de regio Brainport Eindhoven. Want, zeggen ze, het zijn kenmerken van en omstandigheden binnen de regio, die het succes mede bepalen.

De belangrijkste onderscheidende factoren van Brainport zijn, volgens de ondervraagde startups:
– beschikbaarheid van talent en kennis;
– samenwerking dwars door het ecosysteem (verticaal en horizontaal);
– beschikbaarheid van geschikte werklocaties (inclusief labs);
– de focus op het oplossen van grote maatschappelijke problemen;
– de toegankelijkheid van kennisinstellingen en technische ondersteuning.
In het onderzoek komt ook naar voren dat de voordelen van Brainport de grootste impact hebben in de beginjaren van een startup. Naarmate de startup doorgroeit komen ook de knelpunten prominenter in beeld, zoals huisvesting, toegang tot geld, bureaucratie, geringe diversiteit en klantrelaties met ‘corporates’. Het hele rapport is hier te dowloaden.

Opvallend hoge succesratio

"We begonnen dit onderzoek met de vraag welke factoren bepalend zijn geweest voor de opvallend hoge succesratio van startups in Brainport Eindhoven", legt senior-analist Christian Janssen (Strategy Unit ) uit. "Volgens de ondervraagde groeiondernemingen moet de oorzaak vooral gezocht worden in factoren op die deze regio onderscheiden van andere. Deels zijn die factoren gekoppeld aan een traditie van langjarige samenwerking wat een hecht sociaal netwerk heeft opgeleverd met een geringe kopieerbaarheid."
De specifieke focus van Brainport Eindhoven op (deep)tech- en maakindustrie is niet zomaar overal te vinden. Janssen: "Toch doen ook andere ecosystemen er goed aan de elementen die er in Brainport voor zorgen dat startups doorgroeien, ook in hun regio verder te versterken om tot hogere slagingspercentages te komen."

Doe er je voordeel meer

Daarmee zijn de uitkomsten volgens de initiatiefnemers niet alleen te gebruiken als bewijs voor het succes van Brainport, maar kunnen ook andere regio’s er hun voordeel mee doen. Janssen verwacht dat het onderzoek ook elders een vervolg zal krijgen, mede in het licht van recente onderzoeken van Dealroom en Techleap. De 70 groeiondernemingen die in de periode 2014-2020 een Gerard & Anton Award wonnen, creëerden volgens eigen opgave gezamenlijk 3300 voltijdsbanen en haalden gezamenlijk minimaal 2 miljard euro aan funding op. De meeste van de onderzochte startups hebben inmiddels de fase van scale-up bereikt. Van de 70 ondervraagde ondernemingen hebben 59 aantoonbaar omzet gerealiseerd uit eigen producten of diensten. Dat is 84 procent van het totaal. 52 van de 59 groeiondernemingen zijn erin geslaagd dat tot nu vol te houden. Daarmee kan zo’n 75 procent succesvol worden genoemd.

Meer dan 2 miljard

Brainport Development-directeur Paul van Nunen ziet in de uitkomsten een nieuw bewijs van de ongeëvenaarde kracht van dit ecosysteem: "Het is mooi om te zien dat de startups zelf precies die onderscheidende elementen die wij al jarenlang koesteren en constant doorontwikkelen koppelen aan hun eigen succes. Dat betekent dat we niet alleen een bijzondere positie innemen, maar ook dat de keuze voor die positie effectief is. We noemen Brainport niet voor niets de thuisbasis van pioniers."
Wethouder Stijn Steenbakkers (Brainport en economie): "Dit onderzoek bewijst de kracht van Brainport Eindhoven. Waarin samenwerken de sleutel vormt en we nieuwe wereldspelers voortbrengen. De vele startups in onze stad en regio zorgen voor meer banen, meer dan 2 miljard aan investeringen en bovenal belangrijke oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen op het gebied van duurzaamheid en gezondheid. We blijven de komende jaren inzetten op startups en ik kijk ernaar uit om met nieuwe parels in ons ecosysteem samen te werken."
Jeroen van Woerden, directeur van startup-organisatie The Gate : "Het is mooi om te zien dat de onderscheidende factoren van deze regio al volop worden erkend. Dat onderstreept dit rapport, naast andere, recent verschenen rapporten. The Gate heeft als doel de succesratio van de startups in deze regio te vergroten. Naast het vieren van successen bekijken we ook wat er nog beter kan in de toekomst."