Europees onderzoek tilt vliegtuigonderhoud naar digitaal tijdperk

Met een groot onderzoek van meerdere Europese universiteiten en industrieën (ReMAP – Real-time Condition-based Maintenance for Adaptive Aircraft Maintenance Planning) met TU Delft als projectleider, is een belangrijke stap gezet in de modernisering in vliegtuigonderhoud met behulp van Artificial Intelligence.

Tijdens een testperiode van zes maanden bij KLM, waarbij gebruik is gemaakt van de operationele gegevens van KLM in realtime, is bewezen dat AI-modellen kunnen worden gebruikt om gezondheidsvoorspellingen van vliegtuigsystemen te maken, en het onderhoudsproces dienovereenkomstig te plannen.
Projectleider Bruno Santos (TU Delft ): "We zijn erin geslaagd om het complete onderhoudsproces van verschillende vliegtuigvloten te modelleren. Hiermee wordt het in de toekomst mogelijk om het huidige vliegtuigonderhoud op basis van vaste tijdsintervallen, en onderhoud als gevolg van defecten, te transformeren naar continue gezondheidsmonitoring van systemen. Systemen worden dan vervangen precies wanneer dat nodig is, en dat gaat verspilling tegen. Daarnaast heeft het team het complexe proces van onderhoudsplanning gemodelleerd, dat momenteel grotendeels met de hand gebeurt. Hierin wordt rekening gehouden met veranderingen en verstoringen, zodat het de praktijk beter benadert dan bestaande, statische modellen. Onderhoud kan hierdoor verder vooruit worden gepland."

Maanden in plaats van weken

Alleen al in Europa kan de potentiële besparing op vliegtuigonderhoud oplopen tot 700 miljoen euro per jaar, zoals geschat wordt door de Adviesraad voor Luchtvaartonderzoek in Europa (ACARE). Paul Chün, Vice President Technology Hub KLM Engineering & Maintenance: "We zijn tevreden met de resultaten van de ReMAP-testen bij KLM E&M. Ze laten zien dat conditie-gestuurd onderhoud (CBM) de potentie heeft om de levensduur van hoogwaardige activa te verhogen en ongepland onderhoud om te zetten in gepland onderhoud. Bovendien kunnen we met dit concept overwegen om de huidige handmatige onderhoudsplanning, van hooguit enkele weken vooruit, te vervangen door een automatisch planningsproces waarmee we enkele maanden vooruit kunnen plannen. Extra tijd is cruciaal voor onderhoudsbedrijven om problemen vóóraf te identificeren en voor luchtvaartmaatschappijen om een langere termijn onderhoudsstrategie te ontwikkelen. Het voordeel voor reizigers is duidelijk: minder ongepland onderhoud zorgt voor minder vertraging en minder annulering van vluchten."

Onderhoud aan composiet vliegtuigstructuren

Een ander onderzoek van ReMAP richtte zich op de mogelijkheden van diagnose en prognose-modellen voor composiet vliegtuigstructuren. Schade aan composiet vliegtuigstructuren is vaak niet zichtbaar aan het oppervlak waardoor de huidige, handmatige inspecties veel tijd kosten. De bestaande sensortechnologie is nog niet volwassen genoeg om getest te worden in commerciële vliegtuigen. Daarom is dit materiaalonderzoek uitsluitend op laboratoriumschaal uitgevoerd. Binnen ReMAP zijn er diagnose- en prognosesystemen ontwikkeld die via kunstmatige intelligentie bepalen of er schade is, waar de schade is, welke schade er is en hoe ernstig de schade is. Een tweejarige testperiode van de Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft en de Universiteit van Patras (GR) heeft geresulteerd in een publieke kennisbank waarmee de gezondheid van deze materialen kan worden bewaakt. Deze kennisbank is wereldwijd de eerste die hiervoor publiek beschikbaar is, en is in juni 2021 gepresenteerd.