Mondiaal gezien ging de aandacht op de EMO uit naar de maatschappelijke uitdagingen van de auto-industrie en de gevolgen voor de machinebouwers. Nou die moeten wel eerst even door de zure appel heen bijten. Want de orders blijven dit jaar uit.
Dit schrijft Franc Coenen bij de collega’s van Vraag en Aanbod. Althans, zo kun je de opening van de EMO 2019 samenvatten. Carl Martin Welcker, EMO-commissaris bij de VDW, wond er geen doekjes op. De automobielindustrie stelt de machinebouwers voor uitdagingen, maar biedt ook kansen. De VDW heeft een nieuwe studie gepubliceerd. Daaruit blijkt dat de toegevoegde waarde aan een elektrische auto 64 procent minder is dan aan een auto met verbrandingsmotor. Daar staat echter tegenover dat de maakindustrie aan de hybride auto 24 procent meer waarde kan toevoegen. In het scenario dat de onderzoekers hebben doorgerekend, bijna een op de vijf auto’s in 2030 elektrisch, wordt het potentiële verlies gecompenseerd door het werkt dat de extra eisen aan de verbrandingsmotor tegen die tijd stelt.
Kwart minder verkocht
Tot dan toe zijn de verkoopcijfers dit jaar echter bar slecht. CECIMO presenteerde op de openingsdag de cijfers over het tweede kwartaal. Het aantal orders is met een kwart gekrompen, nadat ze in het eerste kwartaal met 19 procent daalden. Naast de problemen in de auto-industrie noemt CECIMO ook de Brexit en het handelsconflict tussen China en Amerika als oorzaken.
Automatisering
Op de EMO is het Industrie 4.0 wat de klok slaat, naast de verdere automatisering. VDW lanceert in Hannover officieel umati (= universal machine tool interface), de USB-stekker die de koppeling is tussen de CNC-machine en software om de data te vertalen naar bruikbare informatie. Verspreid over de beurs zijn 110 machines voorzien van umati, afkomstig van 70 verschillende exposanten. Ze zijn via een datahub van T-Systems, het Duitse telecombedrijf, gekoppeld aan 28 softwarepakketten die op de beurs gedemonstreerd worden. De VDW verwacht midden 2020 de nieuwe standaard klaar te hebben zodat machinebouwers deze kunnen gaan inbouwen.