Het MV Titanium-concept is volgens ABB de eerste alles-in-een middenspanningsmotor met snelheidsheidsregeling voor 1 tot 5 MW. Dankzij de snelheidsregeling kan helpen tot 40 procent energie te besparen bij toepassingen met middenspanningsmotoren. Dergelijke motoren zijn goed voor 10 procent van het wereldwijde energieverbruik.
"Maatregelen voor energie-efficiëntie van snelheidsgeregelde motoren hebben veel aandacht gekregen in kleine motoren voor laagspanningstoepassingen. Maar grote motoren zijn tot nu toe achtergebleven vanwege de initiële kosten en complexiteit en gebruikt maar 10-15 procent een regelaar," zegt Heikki Vepsäläinen, president van ABB Large Motors & Generators.
Maar dat gaat veranderen met ons nieuwe MV Titanium-concept, dat het kosteneffectief en eenvoudig maakt om een geschikte motor te installeren, met meer controle, bewaking en connectiviteit in één pakket. Het is de juiste upgradeoplossing voor bestaande direct-on-line motoren. En de potentiële besparingen op energiekosten en CO2-uitstoot zijn enorm – als we alles zouden retrofitten, staat dat gelijk aan het offline halen van iets meer dan 1000 kolengestookte elektriciteitscentrales."
Obstakels wegnemen
Het ’totaalconcept’ moet de belangrijkste obstakels wegnemen bij het installeren van een aandrijving met een grote motor. Dan heb je het over niet alleen over de initiële kosten van een aparte regelaar, maar ook die voor het bijbehorende e-house met transformatoren, schakelapparatuur en bekabeling die de kapitaalkosten verveelvoudigen. Maar ook de operationele kosten worden lager dan hogere energetisch rendement.
De MV Titanium-motoren zijn bedoeld voor gebruik met pompen, compressoren en ventilatoren als typische toepassingen in bijvoorbeeld de water- en energiesector, mijnbouw en cementindustrie. Heikki Vepsäläinen: "Behalve technische vooruitgang betekent dit motorconcept van de volgende generatie een belangrijke stap in de richting van productiviteit in een ‘low carbon’ wereld. ABB is hiermee goed op weg om grote motoren met een vast toerental één voor één te vervangen door volledig elektrisch geregelde motoren."