Tijdens een lange, hete zomer verlangt iedereen naar een koel drankje. Maar wat zijn de kosten en milieuconsequenties van onze vraag naar gekoelde drankjes? Rapidcool, een innovatieproject dat financieel wordt ondersteund door de EU, zorgt voor een revolutionaire verlaging van energieverbruik bij het koelen van voorverpakte dranken bij verkooppunten. Dat scheelt de detailhandelaar niet alleen geld, maar is uiteindelijk ook beter voor het milieu. De technologie draagt bij aan een lager energieverbruik doordat voorverpakte dranken op kamertemperatuur opgeslagen kunnen worden en op een goedkope manier ter plekke in recordtijd gekoeld worden.
Gemiddeld verbruiken koelkasten en vriezers in de detailhandel in Europa zo’n 85 TWh per jaar, wat gelijk staat aan de energie die nodig is om 20 miljoen huishoudens van elektriciteit te voorzien. Omdat de techniek van Rapidcool blikken en flessen in 45 seconde of minder vanaf kamertemperatuur naar 4 °C kan koelen, zorgt dat voor flinke besparingen. Die zijn wel 80% en meer, vergeleken met de bekende koelapparaten met een open voorzijde en 54% vergeleken met de koelkasten met een glazen deur (gebaseerd op een proef van 200 blikken van 500 ml per dag). De mogelijke besparing van elektriciteitskosten komt neer op € 832 per koelkast per jaar vergeleken met de koelapparaten met een open voorzijde en € 219 per koelkast per jaar vergeleken met de koelkasten met een glazen deur (aangenomen dat de elektriciteitsprijs ligt op € 0.20/kWh).
Europese subsidie
Al eerder probeerden grote bedrijven om een efficiëntere koeltechniek te ontwikkelen, maar de snelle koeltijd van Rapidcool is nog nooit bereikt. Het Rapidcool-concept werd bedacht door het Britse bedrijf Enviro-Cool (UK) Limited, dat hier van de Europese Commissie een subsidiebedrag van € 903.000 voor kreeg.
Kelvin Hall, oprichter van Enviro-Cool zegt: "De subsidie van de EU heeft het mogelijk gemaakt om de huidige dure en energieverslindende koelers te laten vervangen. We zijn trots dat wij met deze groene technologie een bijdrage hebben kunnen leveren aan het verlagen van de uitstoot van broeikasgassen en kijken uit naar een verdere ontwikkeling van het product voor commercieel en huishoudelijk gebruik. We hebben al interesse vernomen vanuit Azië en Noord-Amerika en nu willen we Europese fabrikanten bewust maken van deze nieuwe technologie."
Ook Michael Jennings, woordvoerder voor de Europese Commissie (EC) op het gebied van onderzoek, innovatie en wetenschap, reageert positief: "Dit product bespaart bedrijven veel geld, is beter voor het milieu en creëert tegelijkertijd ook nog eens banen. De EC heeft beloofd om in het vervolg meer te investeren in projecten die echt een verschil kunnen maken voor de mens."
Hoe het werkt
Het koelen van te kleine hoeveelheden en het continu in werking houden van de apparaten om de drankjes gekoeld te houden kost veel energie en is slecht voor het milieu. Daarvoor bedachten de ontwikkelaars van Rapidcool de V-Tex technologie die ervoor zorgt dat de drank snel gekoeld kan worden. De drank wordt hierbij op een specifieke manier geschud, zodat hij zich zo mengt dat niet alleen de buitenste laag, maar ook het midden snel koelt. Het schudden leidt overigens niet tot sissen of overstromen.
Hoewel de koeler is ontworpen als een op zichzelf staand apparaat, kan hij ook worden geïntegreerd in een al bestaande koeler. Rapidcool kan daarom zeer waarschijnlijk alle drankkoelkasten vervangen die over de hele wereld worden gebruikt.
Wat biedt de toekomst?
Rapidcool heeft al overeenkomsten gesloten met twee bedrijven met miljarden omzetten uit de drankdistributie en de productie van witgoedapparatuur. Daarnaast hebben ingenieurs van Rapidcool recent een robotarm voor de commerciële uitvoering van het apparaat ontworpen, die het pakken en het afleveren van het blikje geheel automatiseert. Hiervoor staan consumentenproeven gepland die eind oktober in Nederlandse supermarkten zullen worden uitgevoerd. Bovendien staan er gelijksoortige producten op de planning die de koelsnelheid in het huishouden en de detailhandel zullen bevorderen. Deze producten kunnen in huis, op het werk en in horecagelegenheden worden gebruikt en kunnen drankjes van verschillende grootte koelen, van blikjes van 150 ml tot wijnflessen van 750 ml.
Rapicool consortium
Het consortium Rapidcool, geleid door de ontwerper van verkoopmachines Vending Marketing DOO (Slovenie), bestaat uit vier andere industriële en academische partners: Enviro-Cool (Verenigd Koninkrijk), een organisatie die gespecialiseerd is in koeltechnieken en ontwerper van het V-Tex concept, Dymtec (Spanje), een expert in bewaringstechnieken voor industriële koeling, Re/genT (Helmond, Nederland), een research & development centrum gespecialiseerd in koeltechniek en het UK Intelligent Systems Research Institute (Verenigd Koninkrijk).
Europees onderzoek en vernieuwingsbekostiging
In 2014 zal de Europese Unie een nieuw, zeven jaar durend onderzoeks- en innovatieprogramma lanceren: ‘Horizon 2020′. Sinds 2007 heeft de EU al bijna € 50 miljard geïnvesteerd in onderzoeks- en innovatieprojecten om het Europese economische concurrentievermogen te ondersteunen en om de menselijke kennis uit te breiden. Het onderzoeksbudget van de EU is ongeveer 12 % van het totale bedrag dat wordt besteed aan onderzoek en is voornamelijk gericht op vakgebieden als gezondheid, milieu, transport, voeding energie. Horizon 2020 legt ook een grotere nadruk op het uitwerken van slimme ideeën naar marktwaardige producten, processen en diensten.
Kijk voor actuele informatie over Europees onderzoek en innovatie op: