Met een miniem verschil van twee punten werden de studenten van de TU Delft eerder deze maand tweede bij Formula Student op Silverstone. Met hun vierwiel aangedreven elektrische racewagen haalde het DUT Racing Team 848 punten, twee minder dan de benzine-aangedreven racewagen van de Zweedse TU Chalmers. De ultralichte Delftse bolide was wel de beste elektrische racewagen en kreeg ook de prijs voor het beste ontwerp. Ook de waterstof-racewagen van Forze, ook studenten van de TU Delft presteerde goed. Zij slaagden erin om als eerste met een brandstofcel in de de competitie te rijden.
Het DUT Racing team doet al 12 jaar mee aan de competitie en heeft internationaal naam gemaakt met ‘het Delftse concept’: ultralichte racewagens. Vorig jaar bouwde het team voor het eerst een elektrische racewagen en dat was meteen een doorslaand succes. Met DUT11 wonnen de studenten vorig jaar zowel de wedstrijd op Silverstone als die op Hockenheim in de elektrische klasse.
Dit jaar strijden voor het eerst de elektrische en verbrandingsmotoren in dezelfde klasse. "Onze ambitie is om dit jaar ook in de gezamenlijke klasse te winnen. In Silverstone is dat net niet gelukt omdat we erg veel problemen hadden met het accupakket, maar we hebben goede hoop. We weten dat deze wagen op Hockenheim begin augustus nog veel beter kan – al hebben we nog veel werk te doen" ,vertelt teamchef Max Wink. Hockenheim geldt als het officieuze WK, daar doen alle sterke teams uit de hele wereld mee.
Waterstof
Ook het tweede Delftse team op Silverstone presteerde goed: hun racewagen was de eerste ooit die in de wereldwijde Formula Student competitie aan de race deelnam met aandrijving op basis van een waterstofbrandstofcel. In deze brandstofcel worden waterstof en zuurstof omgezet in zuiver water en elektriciteit. Op het onderdeel sprint haalde het team een verdienstelijke 29ste plaats, waarmee ze tientallen benzinewagens achter zich hielden.
Vorig jaar probeerde het team voor het eerst om als eerste op waterstof te racen, maar toen lukte het net niet. Dit jaar slaagde de missie wel.
Formula Student
Formula Student is een internationale ontwerpcompetitie waar wereldwijd meer dan 400 universiteiten aan deelnemen. De racewagens gaan tijdens de evenementen de strijd aan op verschillende proeven, zoals een acceleratietest en een endurance-race. Ook het ontwerp wordt op verschillende aspecten beoordeeld. De race is oorspronkelijk opgezet vanuit de Amerikaanse auto-industrie, waar men behoefte had aan ingenieurs met meer praktische ervaring.
DUT racing neemt ook deel aan Formula Student op Hockenheim in Duitsland (31 juli tot 5 augustus).