
Loopt het nu wel of niet zo’n vaart met AI en die banen die verloren gaan? Diverse media kwamen recent met het bericht dat uit een studie van het Massachusetts Institute of Technology blijkt dat het allemaal wel meevalt. In veel gevallen kan de mens de taak in kwestie nog steeds een stuk goedkoper uitvoeren dan een op AI gebaseerde oplossing. Maar daar passen wel wat kanttekeningen bij. Want de studie gaat daar niet helemaal over.
De studie Beyond AI Exposure: Which Tasks are Cost-Effective to Automate with Computer Vision? gaat namelijk over de ontwikkeling van een AI-taakautomatiseringsmodel dat een schatting maakt van:
- het niveau van technische prestaties die nodig zijn om een taak uit te voeren;
- de kenmerken van een AI-systeem dat die prestaties kan leveren;
- de economische keuze om zo’n systeem te bouwen en in te zetten.
Het resultaat is dan een eerste schatting van welke taken technisch haalbaar en economisch aantrekkelijk te automatiseren zijn en welke niet.
Kwaliteitscontrole
De studie beperkt zich – de titel van de studie zegt het al – tot visiontaken. De uitkomst is dan vervolgens dat tegen de kosten die de automatisering nu met zich mee zou brengen, de taken die zich hiervoor lenen niet te automatiseren. In maar 23 procent van de gevallen het loon van de werknemers het aantrekkelijk maakt om te automatiseren met AI en vision.
De auteurs illustreren dit onder andere aan de hand van de werkzaamheden van een kleine bakkerij met vijf bakkers. De visuele kwaliteitscontrole van de ingrediënten die worden gebruikt zou met AI en vision te automatiseren zijn. Uit statistieken blijkt volgens de auteurs dat de bakkers gemiddeld 6 procent van hun tijd aan die visuele inspectie besteden. Met een salaris van USD 48.000 is de mogelijk besparing dan USD 14.000. Probeer daar voor deze bakkerij maar een AI-visionsysteem voor te ontwikkelen, implementeren en onderhouden.
Substantieel maar geleidelijk
Zo’n vaart zal dus niet lopen in het geval van de taken die in dit geval met AI-vision te automatiseren zouden zijn. Dat kan veranderen als de kosten snel dalen of AI-as-a-Service-platforms ontstaan die een grotere schaal hebben dan individuele bedrijven. Volgens de auteurs suggereren hun bevindingen dat de invloed van AI op werkzaamheden substantieel zal zijn, maar ook geleidelijk en daarom ruimte biedt voor beleid en omscholing om werkloosheid te beperken.