Om de veiligheid en een onberispelijk uiterlijk van jachten op de lange termijn te kunnen waarborgen, bracht het Duitse bedrijf multiplex verbeteringen aan in zijn kwalitatief hoogwaardige multifenders. Hiervoor werd ACE Stoßdämpfer aan boord gehaald. De Duitse dempingsspecialist leverde op maat gemaakte MAGNUM industriële stootdempers van roestvrijstaal die in de multifender werden geïntegreerd.
Het in Bremen gevestigde multiplex produceert hoogwaardige producten voor megajachten, uiteenlopend van schaduwdoeken en trapsystemen tot fenders. Deze zorgen ervoor dat jachten botsingen met andere boten of steigers ongeschonden doorstaan. Fenders zijn op jachten aangebracht op plekken die gevoelig zijn voor stoten en botsingen. Ze zorgen voor een optimale demping van de verticale en horizontale bewegingen en de daaruit voortvloeiende krachten, bijvoorbeeld wanneer passagiers van en aan boord gaan. Al jarenlang zorgden industriële stootdempers van ACE in de fenders van multiplex in deze situaties voor betrouwbare bescherming. In een volgende samenwerkingsfase werden ze vervangen door soortgelijk werkende roestvrijstalen versies.
Roestvrijstalen stootdempers
De uitgangspunten van ACE en multiplex lijken sterk op elkaar: oplossingen moeten niet alleen overtuigen door hun functie, maar ook visueel. Daarom voert het bedrijf uit Langenfeld een groot aantal kleine en industriële schokdempers in roestvrijstalen uitvoering in zijn assortiment. Deze worden gebruikt wanneer de dempers en hun afdichtingen moeten worden beschermd tegen agressieve vloeistoffen, zoals zout water, of wanneer ze worden gebruikt in omgevingen waar ze ook moeten voldoen aan esthetische eisen. In het hier beschreven geval ging in eerste instantie de voorkeur uit naar industriële stalen stootdempers, omdat deze onzichtbaar binnen in de multifender waren geïnstalleerd, beschermd tegen het water. In de loop der tijd bleek het water er echter toch in te slagen om door te dringen tot de binnenkant van de fender. Dit had weliswaar geen gevolgen voor de functionaliteit, maar wel voor het uiterlijk. De coating van de stalen industriële schokdempers uit de MAGNUM-reeks van ACE verkleurde namelijk na verloop van tijd. Dit leidde tot bruinachtige kleursporen op de buitenkant van de fender. ACE en multiplex gingen op zoek naar een oplossing voor dit probleem.
In tegenstelling tot vele andere kleine en industriële stootdempers uit het uitgebreide portfolio van ACE, waren de door multiplex eerder bestelde MAGNUM-types nog niet beschikbaar in roestvrijstaal. De dempingsspecialist produceerde vervolgens speciaal voor multiplex het type ML3350EUM-14202 in roestvrijstaal. En omdat dit type een instelbaar model is, moest niet alleen de behuizing in V4A worden ontwikkeld, maar ook de bodem en de stelschroef.
Aan de eisen van de dempingsoplossingen veranderde niets, dus een nieuwe berekening was niet nodig. Net als hun voorgangers zijn de roestvrijstalen versies in staat om 340 Nm per slag te absorberen. Ontworpen voor industriële toepassingen maakt dit een energieabsorptie tot 85.000 Nm per uur mogelijk. Belangrijker voor maritiem gebruik is de toegestane massa. De toegestane massa bij dit model bedraagt maximaal 80.000 kg en is zelfs wanneer schepen aanleggen groot genoeg. Er zijn zelfs verstelbare MAGNUM-dempers verkrijgbaar die tot 500.000 kg kunnen absorberen of, als het gewicht duidelijk lager is, al ideaal zijn voor massa’s vanaf 9 kg.
De machineonderdelen zijn uitgerust met een uitstekende afdichtingstechniek en een gehard geleidingslager en bieden een breed scala aan accessoires, zoals PU-koppen voor geluidsreductie, zwenkflenzen en geleidingspennen. De geleidingspennen zijn nuttig bij te hoge radiale krachten. Het nieuwe complete pakket multifenders van multiplex met geïntegreerde MAGNUM-dempers is eenvoudig te installeren en werkt naar volle tevredenheid van alle betrokken partijen. Sinds de overstap naar roestvrijstaal zijn er geen kleursporen meer zichtbaar.