Synergie tussen hernieuwbare energie en elektrisch vervoer

Hernieuwbare energiebronnen – zoals wind- en zonne-energie – kunnen de ontwikkeling van schone en efficiënte wegvervoersystemen bevorderen, en andersom. Dit blijkt uit een onderzoek in opdracht van IEA-RETD (International Energy Agency Implementing Agreement for Renewable Energy Technology Deployment). Dit RETRANS-onderzoek (Renewable in Transport, ‘Hernieuwbaar in vervoer’) richt zich op elektrische auto’s en stekkerhybrides en werpt daarmee een nieuw licht op de ontbrekende schakel tussen de vervoer- en de energiemarkt.

In het rapport, dat is opgesteld door het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN), TNO en het Institute for High Voltage Technology van de Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule (RWTH), wordt gesteld dat het strategisch belangrijk is om meer elektrische auto’s in te zetten, omdat dat wel eens de sleutel zou kunnen zijn voor een breed, structureel gebruik van hernieuwbare energiebronnen.

Gezamenlijke evolutie

Elektrische voertuigen kunnen de kloof dichten tussen de vraag naar energie en het variabele aanbod van hernieuwbare energiebronnen als wind- en zonne-energie. Het gebruik van elektrische auto’s als buffer voor de netcapaciteit zou financieel gunstig zijn voor netbeheerders en energiebedrijven. Bovendien kunnen elektrische auto’s, wanneer ze aan hernieuwbare elektriciteitsvoorzieningen worden gekoppeld, daadwerkelijk nulemissievoertuigen worden. Wanneer fabrikanten van elektrische auto’s de aanvoer en het gebruik van hernieuwbare elektriciteit met elkaar in evenwicht brengen, kunnen ze niet alleen de uitstoot van hun producten verminderen, maar zullen ze ook gemakkelijker early adopters tot aankoop kunnen verleiden. Dit zal ook leiden tot een grotere vraag naar hernieuwbare energie.

Gecoördineerd beleid

Er is dringend behoefte aan een gecoördineerd energie- en vervoersbeleid, en aan een goed georganiseerde integratie van technische systemen. De desbetreffende technologie kan alleen efficiënt worden ingezet als we vaart maken met standaardisering en de benodigde aanpassingen op het gebied van de netcode en de systeemarchitectuur. De auteurs van het rapport dringen erop aan dat de beleidsmakers hier een definiërende en coördinerende rol spelen, rekening houdend met de diverse belangen van de stakeholders zoals in detail in het rapport besproken. Het rapport bespreekt ook innovatieve beleidsinstrumenten ter stimulering van extra opwekking van hernieuwbare energie die moet samengaan met de vraag naar elektrische voertuigen vanuit de markt. Wanneer beleidsmakers nu in actie komen, kunnen ze de toekomstige groeimarkt voor hernieuwbare energie een sterke boost geven.

Elektrische voertuigen als drijvende kracht voor duurzame mobiliteit

De uitstoot van broeikasgassen en de afhankelijkheid van fossiele en andere eindige brandstoffen kunnen worden verminderd wanneer elektrische voertuigen gebruikmaken van hernieuwbare energiebronnen. Gestimuleerd door zorgvuldig beleid en bestaande en nieuwe marktprikkels stimuleren elektrische voertuigen de transitie naar duurzaamheid in de energievoorziening. Hernieuwbare bronnen zijn veel flexibeler qua omvang en locatie van de installaties, waardoor ze ten opzichte van conventionele grote energiecentrales in het voordeel zijn. Aangezien het bereik van elektrische voertuigen echter beperkt is, zullen alternatieven, die bijvoorbeeld gebruikmaken van biobrandstof of waterstof, waarschijnlijk ook een plaats krijgen in het duurzame transportsysteem van de toekomst.
Het rapport begeleidt de eerste stappen naar een toekomst van hernieuwbare energie in de vervoerssector. Het kan worden gedownload op http://www.iea-retd.org/files/RETRANS_PolicyMakersReport_final.pdf 

Over RETD

De Renewable Energy Technology Deployment (RETD) Implementing Agreement is een van de implementatieovereenkomsten op het gebied van hernieuwbare energie van het Internationaal Energie Agentschap (IEA). Het doel van RETD is een snellere toepassing van hernieuwbare energie door middel van internationale samenwerking. Het RETD-samenwerkingsverband bestaat uit tien landen: Canada, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Italië, Japan, Nederland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk. Voorzitter is Hans Jørgen Koch, onderstaatssecretaris bij het Deense ministerie van Klimaat en energie.
http://www.iea-retd.org/