Superbus niet naar Peking

Superbus zal niet gepresenteerd worden op de Olympische Spelen in Peking. Het blijkt niet mogelijk te zijn om Superbus op tijd toegelaten te krijgen op het Chinese wegennet. De TU Delft vindt het jammer dat dit moment voorbij gaat, omdat het concept Superbus zo goed past bij het duurzame karakter van het Olympische dorp. Het eerste model zal eind juni in Nederland getoond worden.

Superbus is een innovatief en duurzaam openbaar vervoer systeem dat de voordelen van een hogesnelheidslijn verbindt met de flexibiliteit van een auto. Dankzij de lage luchtweerstand en de elektrische motor stoot Superbus minder dan de helft CO2 uit vergeleken met een gewone auto. Superbus kan opgeladen worden door zonnepanelen of windmolens. De infrastructuur voor Superbus is veel goedkoper dan andere hogesnelheidsvervoer alternatieven. De passagier bestelt Superbus via SMS of internet. De routes kunnen flexibel zijn, omdat Superbus niet alleen op de hoge snelheidsbaan (250 km/uur) kan rijden, maar ook op alle gewone wegen.

Superbus is een initiatief van Prof. Wubbo Ockels. Begin 2006 startte de TU Delft een ontwikkelingsprogramma voor Superbus. De gunstige resultaten van Superbus in vergelijking met MZB (magneetzweefbaan) en HST (hogesnelheidstrein) en het innovatieve karakter hebben de toenmalige Minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, in juni 2006 doen besluiten 7 miljoen euro ter beschikking te stellen om een experimenteel voertuig te ontwikkelen en te bouwen voor test- en demonstratiedoeleinden.