Slimme micro-vliegtuigjes ontdekken ‘drugsdeal’

Internationale experts op het gebied van autonome vliegtuigtechnologie verzamelen zich van 12 tot 15 september 2011 op de Veluwe om mee te doen aan een wedstrijd voor microvliegtuigjes. De vliegtuigjes moeten geheel zelfstandig taken uitvoeren, zoals het opsporen en analyseren van een (gesimuleerde) drugsdeal.

De wedstrijd is onderdeel van de International Micro Air Vehicle Conference (IMAV 2011 ‘Summer edition’), die voor de tweede maal in Nederland gehouden wordt: van maandag 12 t/m donderdag 15 september op het Defensieterrein bij ’t Harde.

Autonome vliegtuigen zijn kleiner dan circa 80 cm en kunnen geheel zelfstandig, dus zonder menselijke besturing, complexe taken uitvoeren. "Denk aan het monitoren van dijken of oliepijpleidingen, of het meten van giftige stoffen in de lucht, bijvoorbeeld bij branden. Ook voor het overzicht houden over grote menigtes, bijvoorbeeld bij de Vierdaagse of Koninginnedag is de technologie bruikbaar", aldus Bart Remes, onderzoeker aan de TU Delft.

Microvliegtuigjes kunnen met grote aantallen tegelijk in een netwerk samenwerken en beslissingen nemen. "Vooral in crisissituaties is het belangrijk om snel informatie op de juiste plek te krijgen. Microvliegtuigjes kunnen daarvoor in de toekomst heel waardevol worden", zegt David Mobach, onderzoeker bij Thales Nederland. 

Drugsdeal

Aan de wedstrijd voor autonome microvliegtuigjes in ’t Harde doen teams mee uit de hele wereld. De competitie is een ware uitdaging: "Eerst moet het vliegtuig een gesimuleerde drugsdeal vinden. Het vliegtuig moet een specifiek voertuig zoeken en de omgeving observeren. Wanneer er mensen rondlopen moet het vliegtuig ze tellen en indien nodig een microfoontje droppen om de ‘deal’ af te luisteren. Extra punten zijn te verdienen wanneer het vliegtuig onder een poort door vliegt en een ballon kan raken", vertellen TU Delft-onderzoeker Guido de Croon en Thales Nederland-onderzoeker Matthijs Amelink. 

De TU Delft heeft veel ervaring met microvliegtuigen. Het bekendste voorbeeld is de DelFly, een vliegtuigje waarmee wetenschappers de fladderbewegingen en intelligentie van kleine vliegende insecten trachten te doorgronden.

Thales Nederland doet veel onderzoek naar intelligente systemen waarin gebruikers en systemen optimaal samenwerken. Deze intelligente systemen kunnen in overleg met elkaar en de gebruiker, of zelfstandig beslissingen nemen. Door samenwerking tussen intelligente systemen in microvliegtuigjes en de gebruiker, kunnen deze vliegtuigjes effectiever worden ingezet en worden nieuwe toepassingen mogelijk.
TU Delft en Thales Nederland zijn partners in het D-CIS Lab dat onderzoek doet naar informatiesystemen voor gezamenlijke besluitvorming en situationeel bewustzijn.