Sleep na sleep beschermd tegen trillingen

Autonoom rijden. Op de weg nog toekomstmuziek maar in het intern transport in het magazijn al gemeengoed. Schiller Automatisierungstechnik GmbHmaakt fabrikantonafhankelijke ombouwkits, zodat elektrische trekkers tot autonome transportsystemen kunnen worden omgebouwd. Rubber-metaalisolatoren van ACE beschermen de elektronica van de autonome sleeptreinen tegen schokken en trillingen.

Een sleeptrein die 99,986 procent beschikbaar is, autonoom rijdt en de snelste route kiest. Een toekomstdroom voor het langeafstandsvervoer, maar voor de autonome transportvoertuigen van Schiller Automatisierungstechnik is het werkelijkheid. Het bedrijf uit Osterhofen in het Neder-Beierse district Deggendorf, heeft onlangs met succes een project afgerond met 22 autonome sleeptreinen in opdracht van een grote Beierse autofabrikant. De vloot vervoert meer dan 500 ton materiaal per werkdag van het magazijn naar de assemblagelijn, waarbij een afstand van meer dan 300 kilometer per dag wordt afgelegd. Tijdens de test in 10 ploegen werden meer dan 1.550 kilometer autonoom afgelegd met maximale beschikbaarheid.

Voor elke sleeptrein

Schiller Automatisierungstechnik is in 1985 opgericht door Ewald Schiller, is uitgegroeid tot een bedrijf met meer dan 240 medewerkers in Osterhofen, Metten, Grafenau en Shenyang in China. Het bedrijf Schiller legde in 2018 de basis voor de ontwikkeling van oplossingen voor autonome sleeptreinen. "Het werd ons al snel duidelijk dat veiligheidstechniek een belangrijk punt zou zijn voor onze transportsystemen zonder bestuurder, omdat je bij sleeptreinen, net als bij operaties met trailers in het algemeen, de volgfout van de trailers als belangrijke taak moet oplossen", noemt Peter Stoiber, hoofd Mobiele Robotica bij Schiller, een van de uitdagingen tijdens het ontwikkelingswerk.

Ook moesten zijn team en hij, om te voldoen aan de strenge voorschriften van de verschillende richtlijnen, de foutkans van alle componenten berekenen en de hoogste beschikbaarheid garanderen. Het ontwikkelingswerk leidde tot de perfectionering van een indoor GPS, met behulp waarvan de sleeptrein altijd herkent waar hij zich bevindt. Dit betekent dat voor de oriëntatie geen structurele veranderingen op het transporttraject nodig zijn. Elke sleeptrein van Schiller kan bovendien eenvoudig worden aangepast aan gewijzigde situaties in het productieproces en kan ook op andere locaties worden ingezet. Het grootste voordeel van de oplossing: alle in de handel verkrijgbare elektrische sleper kan met de technologie van Schiller worden omgebouwd tot een autonoom rijdend systeem.

Uitval elektronica voorkomen

Hoewel de sleeptreinen in principe nog steeds door de machinist kunnen worden bediend nadat ze zijn uitgerust met de ombouwkits, toont de automatische piloot dag na dag zijn sterke punten in het dagelijks gebruik. Wanneer de sleeptrein bijvoorbeeld bij de volgende werkplek is aangekomen, meldt een smartwatch om de pols van de verantwoordelijke medewerker de status via een trilalarm. De medewerker kan dan de wagons laden of lossen en het signaal geven "alle acties voltooid, trein doorsturen". Zo wordt de route zonder vertraging voortgezet. Onnodige reistijden voor het personeel vallen weg. Hoe slim de trein van de Schiller-route ook is, één ding kan hij nog niet: vliegen. En dat was een van de laatste problemen in het ontwikkelingsproces waar Peter Stoiber met zijn team als hoofd van de divisie Mobile Robotics mee te maken kreeg. De trein moet immers over oneffen sporen rijden of bouwgangen doorkruisen op de vele verschillende routes door de autofabriek. Dit zijn potentiële gevaarlijke plekken die de betrouwbaarheid van de elektronica in gevaar brengen. Daarom was het belangrijk te voorkomen dat de schakelkast zou gaan trillen. Daartoe moest de sleeptrein op de beslissende punten met trillingsdempers worden uitgerust.

Online configuratie

Zoals voor alle elektronische en mechanische componenten van het systeem werden de mogelijke oplossingen hiervoor door Schiller Automatisierungstechnik GmbH zeer zorgvuldig geanalyseerd en getest. De ontwerpafdeling zag ACE Stoßdämpfer GmbH als de ideale partner. "ACE overtuigde ons eerst met de grote keuze aan componenten en omdat we de trillingsdempers op de homepage van ACE konden configureren en berekenen", blikt Peter Stoiber terug op het ontwerp op de website. "De verkoopafdeling van ACE reageerde vervolgens zeer snel op onze aanvraag en overtuigde ons met een sample. Dit wekte extra vertrouwen in de kwaliteit en duurzaamheid van de voorgestelde oplossingen."

Vier isolatoren

Op basis van de kerngegevens van de maximumsnelheid van 10 km/u en het gewicht van de schakelkast van 50 kg werden vier rubber-metaalisolatoren van het type AAM-52205 geïdentificeerd. De familie van onderhoudsvrije, kant-en-klare trillingsdempers is ontworpen om belastingen tussen 0,5 kg en 22,7 kg te absorberen. Zo helpen de kleine schok- en trilling-isolerende bevestigingen om lichtere onderdelen doeltreffend te beschermen. Ze isoleren in alle richtingen en kunnen volgens elke gewenste ruimtelijke as worden gemonteerd en worden gebruikt voor belastingen in de schuif- duw-, duw- en trekrichting. In de standaarduitvoering zijn de isolatoren gemaakt van gegalvaniseerd metaal en standaard voorzien van neopreen componenten. Maar ze kunnen ook worden besteld met sterk dempende siliconen voor speciale toepassingen tegen zware schokken.

Over de hele wereld

Hoewel ze hier voor het eerst in de standaarduitvoering worden gebruikt in autonome transportsystemen in de logistiek, is de automobieltechniek al lang bekend terrein voor de machine-elementen. Klanten van ACE over de hele wereld gebruiken ze ter bescherming tegen schokken en trillingen in lichtere elektronische apparatuur en componenten, ook in terreinwagens en vrachtwagens, die tot nu toe altijd door mensen werden bestuurd.