Schindler liften en roltrappen is als partner toegetreden tot het Solar Impulse project. Het doel van dit project is om de allereerste vlucht om de wereld te realiseren in een vliegtuig dat uitsluitend op zonne-energie vliegt. Schindler is binnen dit project betrokken bij de ontwikkeling en ondersteuning van de technologie.
Schindler ziet Solar Impulse als een van de meest inspirerende ‘groene’ projecten van dit moment. Het straalt een krachtige boodschap uit: alleen door te pionieren zal de algemene houding van de maatschappij doorbroken kunnen worden. Door te balanceren op het randje van datgene dat op basis van de huidige technologie mogelijk is, doorbreekt Solar Impulse langzaam de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Een onlangs door Schindler gelanceerde lift die geheel aangedreven wordt door zonne-energie maakt de match met het Solar Impulse project compleet.
"Solar Impulse is een erg goed voorbeeld van innovatieve duurzaamheid en grass-root ondernemerschap", aldus Alfred N. Schindler, voorzitter en CEO van de Schindler Group bij de aankondiging van de samenwerking. "Dit project gaat niet alleen over het sparen en behouden van energie, het gaat vooral om slimmer in plaats van harder werken. Door dag in dag uit in de lucht te blijven, dwingt Solar Impulse ons om verder te kijken en te denken: het levert overtuigend bewijs dat we onuitputtelijk gebruik kunnen maken van de energiebron die licht levert. Solar Impulse is een uniek platform waar verschillende disciplines door samenwerking bewijzen dat het mogelijk is om een droom werkelijkheid te maken."
Van testvlucht naar wereldreis
2010 was een jaar van doorbraken voor Solar Impulse. Het prototype van de HB-SIA heeft als eerste vliegtuig ooit dag en nacht (26 uur) gevlogen zonder brandstof. Hiermee laat het de wereld zien welke mogelijkheden er op technologisch gebied zijn om energie te besparen of her te gebruiken. Met het toetreden van Schindler in het project is er opnieuw een stap gezet in de richting van de realisatie van de allereerste vlucht rond de wereld zonder brandstof. Deze staat gepland in 2014.
Andre Borschberg, mede oprichter en CEO van Solar Impulse ziet de samenwerking met Schindler als een uitgelezen kans voor de uitwisseling van kennis en verdere ontwikkeling: "Met het succes van het eerste prototype hebben we veel kennis en ervaring opgedaan. Maar om een vlucht rond de wereld te realiseren moeten we nog veel verder gaan op het gebied van technologie en betrouwbaarheid. We kijken dan ook uit naar de samenwerking met Schindler dat op die vlakken zeer veel kennis bezit."
Bertrand Piccard, initiatief nemer en voorzitter van Solar Impulse ziet Schindlers betrokkenheid als een belangrijke voorbeeld van de wijze waarop bedrijven met een toekomstgerichte focus omgaan met duurzame ontwikkeling: "Het is niet zomaar een nieuwe partner, het is een bewijs dat bedrijven wereldwijd steeds bewuster worden van het belang en de potentie van ‘cleantech’ binnen de industriële en economische ontwikkelingen én in de realisatie van arbeidsplaatsen."
Over Solar Impulse
Solar Impulse HB-SIA is het eerste vliegtuig dat ontworpen is om dag en nacht te kunnen vliegen zonder brandstof of andere vervuilende uitstoot. Solar Impulse laat hiermee zien welke enorme potentie herbruikbare energie heeft. Zeven jaren van hard werken, berekenen, simuleren en testen door een team van 70 man én 80 partners hebben geresulteerd in het compleet nieuwe ‘carbon fiber’ vliegtuig. Het vliegtuig heeft een vleugelspanwijdte van een Airbus A340 (63,4 m) en het gewicht van een gemiddelde personenauto. Nooit eerder is er een vliegtuig gebouwd dat zo groot is en zo weinig weegt. Bijna 12 000 zonnepaneeltjes, die zijn verwerkt in de vleugels, zetten permanent de opgewekte zonne-energie om naar de vier elektrische motoren van het vliegtuig, elk met een maximale capaciteit van 10 PK. Daarnaast laden de zonnepanelen overdag de lythium-polymer batterijen op die het mogelijk maken dat het vliegtuig ook ’s nachts kan vliegen.