, 12 september 2023 16:01
Als alternatief voor synchrone permanentmagneet-elektromotoren (PM-elektromotoren) heeft ZF een elektromotor ontwikkeld die helemaal geen magneten nodig heeft. Dergelijke extern bekrachtigde motoren bestaan al, maar de magnetische veldbekrachtiging bij de ZF-technologie komt tot stand via inductieve energieoverdracht met een bekrachtiger in de rotoras. Dit levert een compacte motor met een hoge vermogens- en koppeldichtheid op, bestemd voor gebruik in de elektromobiliteit.
ZF is erin geslaagd om de ontwerpgerelateerde nadelen van gangbare afzonderlijk bekrachtigde synchrone machines te compenseren. In het bijzonder is de koppeldichtheid aanzienlijk verhoogd in. De ruimte-neutrale integratie van de bekrachtiger in de rotor betekent dat er geen axiale ruimtenadelen zijn. Bovendien leidt een verhoging van de vermogensdichtheid in de rotor tot een verbetering van de prestaties.
Het plan is de I2SM-technologie tot productierijpheid te ontwikkelen en als optie aan te bieden binnen zijn eigen e-aandrijfplatform. Klanten uit de segmenten personenauto's en bedrijfsvoertuigen kunnen dan kiezen tussen een variant met 400-volt architectuur of met 800-volt architectuur voor hun respectieve toepassingen. De laatste maakt gebruik van siliciumcarbide chips in de vermogenselektronica.
Dossier Oekraïne op Engineersonline In de nacht van 23 op 24 februari 2022 is Rusland de Oekraïne binnengevallen. Wat is er sindsdien allemaal gebeurd met betrekking op de high tech en Nederlandse industrie? Op collega-website Engineersonline staat een Rusland/Oekraïne-dossier, waarin we de acties, feiten en meningen op een rijtje zetten.
ab op Twitter
Volg ab nu ook op Twitter!
Onze accountnaam is: @aenb
Agenda meer (1)