Laatste nieuws:

, 29 augustus 2023 19:51

Gaan robots automatisch rails en wissels repareren?

Wel als het aan Robel Rail Automation ligt. Het bedrijf uit Beieren, specialist in het onderhoud van spoorweginfrastructuur,heeft een systeem ontwikkeld, dat rails en wissels kan repareren. Het systeem maakt hierbij gebruik van industriële robots van FANUC.

Als het niet spoort – een robotsysteem dat rails en wissels automatisch onderzoekt en repareert.'
Als het niet spoort – een robotsysteem dat rails en wissels automatisch onderzoekt en repareert.
1/1

Het systeem bestaat het systeem uit een wagon met twee FANUC-robots. De robots detecteren interne en externe defecten en voeren volautomatische reparaties uit en kunnen lassen, frezen en slijpen. Europese spoorwegnetwerken zijn al bezig met de eerste prototypes en de volledige commerciële beschikbaarheid wordt verwacht over twee tot drie jaar.

Grote vraag

"We zien een grote vraag van onze klanten naar volledig geautomatiseerde, robotondersteunde onderhoudssystemen", zegt Thomas Weis, hoofd ontwikkeling bij Robel Rail Automation. Dit geldt vooral voor de tijdrovende en gecompliceerde reparatiewerkzaamheden aan wissels. Hier hebben spoornetbeheerders steeds vaker een tekort aan geschoold personeel, zoals lassers.
Het Robel Rail Automation systeem voert continu onderhoudswerk veilig en op een arbeidbesparende manier uit. Het gebruik van de FANUC-robots zorgt volgens de makers van het systeem voor een consistente en goed gedocumenteerde kwaliteit van het werk, ondersteund door op de wagon gemonteerde ultrasone apparatuur, wervelstroommetingen en een camerasysteem. "Op deze manier sluiten we schade uit die niet met het blote oog zichtbaar is en stellen we meet- en procesgegevens digitaal beschikbaar aan onze klanten," legt Weis uit.

Onderhoudsprojecten versnellen

Ralf Völlinger, General Manager Robotics bij FANUC Europe, voegt eraan toe dat hij optimistisch is over het toekomstige gebruik van robots voor infrastructuuronderhoud: "Er is veel behoefte aan modernisering in zowel het spoor- als wegennet. Robots kunnen helpen om langdurige onderhoudsprojecten sneller af te ronden door repetitief werk over te nemen en zo het groeiende tekort aan arbeidskrachten op zijn minst gedeeltelijk te compenseren."

 

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (0)

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden