, 9 augustus 2023 10:36
De Ashford Common waterzuivering in Surrey is één van de grootste installaties in Europa. Met een maximaal dagdebiet van circa 680 megaliter verzorgt Ashford ongeveer een derde van Londens watervoorziening, waarbij de overige behoefte wordt gedekt door 20 kleinere waterzuiveringen. WEG werkte samen met Thames Water en BGEN om de zware pompmotoren in deze cruciale watervoorziening te upgraden.
De installatie heeft vijf Weir Group schroefpompen, aangedreven door 7,5 ton aan elektromotoren, die dagelijks elk 180 megaliter water verpompen. Het pompstation brengt het ongezuiverde rivierwater vanuit de grote reservoirs naar de installatie om te worden behandeld. Als het peil laag staat, zoals in de zomer van 2022, zijn alle vier de pompen nodig.
Als één van deze units uitvalt, zal de installatie 25 procent minder water leveren en omdat Ashford Common zo groot is, komt dit verlies overeen met het sluiten van twee kleinere waterzuiveringen. Het netwerk heeft niet de veerkracht om zo'n grote klap op te vangen. Als twee pompen uitvallen, daalt de waterdruk en de capaciteit - zaken die de industrie al tientallen jaren niet heeft meegemaakt. Deze pompen zijn dus essentieel om de Londense watervoorziening veilig te stellen.
Ashford had te kampen met meerdere defecten. De isolatie van de motoren was dermate aangetast dat deze een kortsluiting tussen twee fasen kon veroorzaken, waardoor de motor zou kunnen uitvallen. In zo'n geval moet de motor eruit en opnieuw worden gewikkeld. Een opnieuw gewikkelde motor verliest wat efficiëntie, tenzij het werk volgens de strenge richtlijn van de Association of Electrical & Mechanical Trades (AEMT) is uitgevoerd, en bij sommige van deze motoren is dat al drie- of viermaal gebeurd. Ashford's technici verwachtten dat de motoren na een revisie nog vijf tot tien jaar zouden meegaan, maar ze raakten na enkele jaren weer defect.Hoewel de lagers hun onderhoud hadden gekregen, gingen ze niet lang meer mee.
Thames Water benaderde daarop drie van zijn hoofdleveranciers om vervangingsmotoren te leveren en WEG werd erbij gehaald om de hoge uitvalpercentages te bestrijden. Volgens Ashford's technici had WEG als pluspunt dat ze een pasklare oplossing boden en niet simpelweg als leverancier dienden. Het kleine team van Ashford Common werkte namelijk al aan een grote installatie met veel machines en kon dit project daarom onmogelijk intern afhandelen. Het onderhoudsteam is doorgaans bezig met reparaties en reactieve ingrepen, waardoor het erg goed uitkwam dat WEG aanbood de hele diagnose te stellen en ervoor te zorgen dat het juiste materieel en personeel ter plaatse zou komen.
Als partner voor de inbedrijfstelling koos de waterzuivering een bedrijf waarmee zowel WEG als Thames Water eerder hadden gewerkt - BGEN, voorheen bekend onder de naam Boulting Group. BGEN verzorgde de installatie en het projectbeheer ter plaatse in samenwerking met WEG's technici.
WEG adviseerde een op maat gemaakte WEG HGF High Performance Line 600kW, 415V, 10-polige motor met flensmontage. De HGF-lijn is volgens WEG hoogefficiënt, heeft lage onderhoudskosten en levert hoge prestaties. Deze productlijn is bedoeld voor de zware bedrijfsomstandigheden, zoals toepassingen met water, die extra kracht en duurzaamheid vergen.
De manier waarop de enorme stroomkabels de motor voeden, vereiste wat 'dwarsdenken'. Er zitten 9 connectoren aan de voedingskant en 24 aan de besturingskant. De kabels zijn stug en lastig te hanteren vanwege hun dikte en hebben een hoogte van ongeveer 2 meter. WEG's technici besloten de kabels niet te kappen en opnieuw aan te sluiten en door te voeren (een lastige en fysiek zware klus), maar stelden voor een klemmenkast te bouwen, zodat de kabeldoorvoeren door het metaal gehandhaafd konden blijven. WEG mat alles op en bouwde een kast waarop de bestaande plaat paste. Dit vereiste veel nauwkeurig meetwerk, want de kabels hebben een vaste lengte en zijn allemaal wat verschillend.
"Op Ashford heeft alles een megaformaat," aldus Iggy Pont Lezica, Operations Technical Lead, Ashford Common WTW. "Dat maakt het gebruik en het onderhoud ingewikkeld, want je kunt gewoon niets kant en klaar kopen. Het is erg lastig leveranciers te vinden die in onze behoeften voorzien, die vooruit kunnen denken en ervaring hebben met projecten op deze schaal. WEG gaf ons meteen het nodige vertrouwen. We doen heel wat klussen met veel aannemers, maar projecten die zo glad lopen, zijn een uitzondering en ik kan WEG voor 100% aanbevelen. Hun materieel is perfect betrouwbaar gebleken, maar ik ben vooral erg onder de indruk van hun klantenservice.
"De herstelde stabiliteit van het station is duidelijk merkbaar. Vier jaar geleden was het veruit de zwakste schakel, maar nu draait het gewoon op de achtergrond en krijgt het regulier onderhoud. Omdat het onderhoudsteam zo veel andere aspecten in de gaten moet houden, verwachten we dat het materieel ons water gewoon effectief en betrouwbaar van de ene naar de andere plek brengt. En dankzij WEG's betrokkenheid is dat nu ook het geval."
ab op X
Volg ab nu ook op X!
Onze accountnaam is: @aenb