Laatste nieuws:

, 14 maart 2023 18:13

Hoe je van een offshore windturbine een ‘laadpaal op zee’ maakt

Je zal daar maar dobberen met je elektrische ‘crew vessel’ en bijna zonder ‘prik’ zitten. En dat met een zee aan windturbines om je heen. Allemaal stroomopwekkers maar hoe krijg je dat in je accupakket? Zeg maar gewoon je boot aan het offshore windturbine of het offshore onderstation hangen als het aan het Engelse MJR Power and Automation ligt.

De testopstelling in de haven van Blyth aan Engelse oostkust.'
De testopstelling in de haven van Blyth aan Engelse oostkust.
1/1

Zover is het nog niet maar MJR Power and Automation  heeft samen met projectpartners Blackfish Engineering  en Tidal Transit  het beoogde systeem wel al met succes in de haven getest in de haven van Blyth. Deze havenstad is de belangrijkste uitvalsbasis voor de ondersteuning van offshore windenergie in het Verenigd Koninkrijk. Voor de proef is gebruikgemaakt van het TIA Elizabeth Crew Transfer Vessel (CTV) van Tidal Transit en een kopie van het beoogde geautomatiseerde offshore stroom- en oplaadsysteem. Bij de tests is de veilige aansluiting, het aanmeren en het opladen van het accupakket dat op de CTV is geïnstalleerd gevalideerd.

Laden op zee

Het offshore stroom- en laadsysteem is ontworpen om de energie rechtstreeks op zee van het offshore windmolenpark aan hybride en elektrische vaartuigen te leveren. Dat kan zijn om een accupakket op te laden maar ook om offshore stroom te leveren aan andere ondersteuningsschepen die dan hun dieselgeneratoren kunnen uitschakelen, zoals bij gebruik van walstroom terwijl ze klaarstaan, op dezelfde manier als ze kunnen worden aangesloten op walstroom.
Paul Cairns, managing director van MJR verwacht dat dankzij het offshore stroom- en oplaadsysteem de industrie in staat stelt naadloos over te schakelen op elektrisch aangedreven CTV's. "Simpel gezegd, als 50 procent van de Britse vloot van CTV's op elektrisch gebruik zou overgaan, zou dit elk jaar ongeveer 131.100 ton CO2 aan uitstoot schelen."

Noordzee

Nu de succesvolle havenproeven zijn afgerond, zal MJR de apparatuur voorbereiden voor installatie op een operationeel onderstation in een offshore windmolenpark in de Noordzee. Behalve voor het opladen van CTV's, met een maximale oplaadtijd van twee uur, is MJR ook bezig een soortgelijk systeem met hogere vermogens te ontwikkelen voor het leveren van offshore stroom en het opladen van grotere schepen.

 

 

ab op X

Volg ab nu ook op X!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (5)

19 maart 2024 - Messe Stuttgart
LogiMAT
20 maart 2024 - Antwerpen
Maintenance
26 maart 2024 - de Basiliek, Veenendaal
Industrial Ethernet event
26 maart 2024 - Brussels Expo
Machineering
22 april 2024 - Deutsche Messe, Hannover
Hannover Messe

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden