, 13 december 2022 16:33

Hoe groot is de ‘carbonfootprint’ van een ‘Mammoet’?

Mammoet heeft een platform ontwikkeld dat emissiegegevens van zwaar hijsmaterieel in real-time rapporteert. Het systeem stelt klanten in staat om de koolstofuitstoot van grote hijs- en transportprojecten nauwkeurig te voorspellen en te controleren.

Projectplanners die willen voldoen aan de steeds strenger wordende emissieregelgeving moesten zich baseren op schattingen van de totale uitstoot, gebaseerd op het merk en model van het betrokken materieel en de duur van het gebruik. De nieuwe technologie van Mammoet verhoogt de nauwkeurigheid van de rapportage door gebruik te maken van gegevens die rechtstreeks afkomstig zijn van de ingebouwde elektronica van het materieel op locatie.

DAISY

Het systeem, met de codenaam DAISY, verstuurt deze gegevens via mobiele netwerken vanaf lokale apparaten die zijn aangesloten op de ingebouwde systemen van kranen en SPMT-combinaties (Self Propelled Modular Transporter). De gegevens zijn vervolgens toegankelijk vanaf elke locatie ter wereld, zodat overheden en andere autoriteiten over een duidelijk controlespoor beschikken. Hierdoor kunnen organisaties die werken op locaties waar de emissies strak gereguleerd zijn, zoals binnensteden, tunnels en overdekte faciliteiten, de emissies op de projectlocatie tot een minimum beperken. De analyse van deze gegevens brengt nieuwe manieren aan het licht om de emissie-activiteiten te beperken, bijvoorbeeld door het stationair draaien tijdens projecten te verminderen.

Uitrol

Het systeem wordt momenteel in Nederland gebruikt om de koolstofemissies van een vloot mobiele kranen te controleren. Het is gepland voor uitrol over alle projecten van Mammoet, afhankelijk van de vraag van de klant in 2023. Jacques Stoof, hoofd Innovatie bij Mammoet: "DAISY wordt het geavanceerdste systeem om CO2-, NOx- en NH3-emissies nauwkeurig te rapporteren op apparaatniveau op de bedrijfslocatie, wat een verbetering is ten opzichte van de generieke aanpak die de industrie momenteel gebruikt. Op basis van de werkelijk gerapporteerde emissies zullen klanten de mogelijkheid krijgen om te kiezen voor een duurzamer, minder uitstotend brandstoftype om hun emissievoetafdruk tijdens de bouw te minimaliseren".
Deze ontwikkeling is een ander aspect van Mammoet's commitment om de energietransitie mogelijk te maken, door tools en inzichten te bieden die onze klanten nodig hebben om te werken aan belangrijke klimaatdoelstellingen voor 2030 en 2050. Mathias Hoogstra, hoofd Duurzaamheid bij Mammoet, voegt hieraan toe: "Met deze belangrijke stap kunnen we klanten helpen en onze eigen reductieambities kracht bijzetten. Dankzij de feitelijke emissiegegevens van DAISY kunnen we slimmere beslissingen nemen en onze voetafdruk op een efficiëntere manier verkleinen. Dit helpt onze klanten en zorgt ervoor dat we onze duurzaamheidsdoelstellingen tegen 2030 halen".
De lancering van DAISY volgt op Mammoet's onlangs aangekondigde samenwerkingsovereenkomst met energiebedrijf Vattenfall voor de ontwikkeling van nieuwe kranen voor windmolenparken die worden aangedreven door hernieuwbare energiebronnen, en de voltooiing van 's werelds eerste zware transportproject met een volledig elektrisch aangedreven SPMT-combinatie.

Foto's:

Hoe groot is de ‘carbonfootprint’ van een ‘Mammoet’?

Het DAISY-platform van Mammoet rapporteert emissiegegevens van zwaar hijsmaterieel in real-time.

© Aandrijvenenbesturen.nl