|
, 20 juni 2022 14:45 Aangedreven kabelrupssysteem voor lange rijwegenIgus komt met de naar eigen zeggen eerste kabelrups met eigen aandrijving: de drive chain, die zorgt voor aanzienlijk langere looptijden op extreem lange rijwegen, omdat er nauwelijks trek- of duwkrachten optreden. Wereldwijd zijn op rails gemonteerde automatische stapelkranen (ASC – Automatic Stacker Crane) in havens slechts één van de toepassingen die daarvan profiteren. De enorme overheadkranen rijden nu op rails voor afstanden van honderden meter en meer. In veel gevallen volgen de motorkabels de beweging van de ASC-kranen. "Bij lengtes van meer dan 1.000 m werken er enorme duw- en trekkrachten in op de kabelrupsen", zegt Jörg Ottersbach, hoofd van de business unit kabelrupsen bij igus. "Om deze belasting te voorkomen en de levensduur van het energietoevoersysteem in extreme toepassingen verder te optimaliseren, zijn wij de eerste ontwikkelaar ter wereld die een kabelrups met een eigen aandrijving heeft ontwikkeld." Drive chain kabelrupsHet concept van de drive-chain kabelrups werkt als volgt: op de buitenradius zijn aandrijfplaten gemonteerd die de kabelrups in de onderloop aandrijven. De onderste rail heeft motoraangedreven frictiewielen aan de zijkanten en rollers aan de bovenkant. Als de kraan in beweging komt, starten ook de frictiewielen hun motor. Het onderste deel beweegt zich synchroon langs de rail, waarbij nauwelijks trek- of duwkrachten van het bewegende uiteinde op de kabelrupsschakels werken. "Dit geeft ons een minimale belasting, lage slijtage en lange levensduur op trajecten van 1.000 m en meer", zegt Ottersbach. igus werkt ook al aan een alternatief aandrijfconcept dat frictiewielen vervangt door lineaire aandrijvingen. Alternatief
Zelfvoorzienende energietoevoersystemen zijn een economisch alternatief voor de traditionele systemen die al tientallen jaren in ASC-en worden gebruikt: stalen kabelhaspels die motorkabels op- en afrollen - vaak in twee richtingen wanneer het vastpunt van de kabel zich in het midden van de rijweg bevindt. Het probleem is dat wanneer het kraan dit vastpunt nadert, deze moet remmen om het kabelgeleidingssysteem te laten draaien. Dit vergt tijd, hetgeen van cruciaal belang is in een tijdperk waarin havens hun productiviteit voortdurend moeten verhogen. Motorhaspels wegen ook vier tot zes ton, wat het energieverbruik van de kraan aanzienlijk verhoogt. Foto's:
© Aandrijvenenbesturen.nl |