Laatste nieuws:

, 17 mei 2022 14:19

Complexe aandrijfoplossing voor een rollenrichter

Na het binnenhalen van een grote opdracht voor een rollenrichter, ontdekte het ontwerpteam van Delta Steel Technologies dat de reductoren in een belangrijk onderdeel van de machine dichter bij elkaar moesten worden geplaatst dan vooraf gedacht, om hiermee de hoek van de aandrijfas te verkleinen. Maar dat zou onderhoud aan de machine lastiger maken. Voor advies stapten ze naar NORD DRIVESYSTEMS.

Voor een machinebouwer in de VS bedacht NORD een schuifmechanisme om voor onderhoudsdoeleinden toch eenvoudig bij de gestapelde reductoren te kunnen komen'
Voor een machinebouwer in de VS bedacht NORD een schuifmechanisme om voor onderhoudsdoeleinden toch eenvoudig bij de gestapelde reductoren te kunnen komen
1/1
Delta Steel Technologies ontwerpt, maakt en repareert met ongeveer 120 medewerkers al meer dan 55 jaar machines voor staalfabrieken in de VS. De 120 medewerkers. Het bedrijf is gevestigd in Irving, Texas, en beschikt over een productielocatie met een oppervlakte 226.000 m2.
Delta Steel werkt al een aantal jaren samen met NORD. "De meeste bedrijven geven je gewoon een catalogus en zeggen: "Kies maar iets. Prima als het werkt, en als het niet werkt, spijt het ons.' NORD daarentegen heeft altijd geprobeerd onze behoeften te begrijpen en ons te helpen om een product te kiezen dat alle problemen oplost die we tegenkomen", aldus Joseph Savariego, directeur Delta Steel Technologies Inc.

Uitdaging

In het ontwerp van de rollenrichter zitten in totaal elf rollen, vijf boven de metalen platen en zes eronder, elk met een eigen reductor. Het probleem is dat de twee rijen componenten op elkaar moeten worden gestapeld om alles in de beperkte ruimte te passen. Dit beperkt de toegang tot de onderste rij aandrijfcomponenten. Hoe zou men in geval van schade de onderste reductoren kunnen repareren zonder de bovenliggende reductoren te verwijderen?

De oplossing

Om ruimte te besparen zou er een compacte maar krachtige tandwielkast nodig zijn die in een flexibel ontwerp past. Delta Steel nam hiervoor contact op met de lokale NORD-vertegenwoordiger. Hij bracht ze in contact met een applicatie-ingenieur van NORD, die een oplossing op maat bedacht.
De reductoren zijn op elkaar gestapeld om alles in de beperkte ruimte te passen. Maar tegelijk beperkt dit dus de toegang tot de onderste rij aandrijfcomponenten. Als oplossing voor dit probleem is een schuifmechanisme ontwikkeld. Hiermee kunnen technici elke combinatie van reductoren en motoren eenvoudig van de aandrijfas losmaken en naar achteren schuiven voor onderhoud.

Ervaren

Delta Steel was uiterst tevreden over de oplossing op basis van elf MAXXDRIVE -motorreductoren met elektromotoren van 200 kW. Ondanks de beperkte afmetingen kunnen de reductoren toch een hoog koppel overbrengen. "Het is goed als ontwerpers zich verdiepen in alle eisen, zodat ze alle mogelijke hindernissen kunnen begrijpen," aldus Savariego. "We werken graag samen met leveranciers die een breed scala aan componentopties bieden, ondersteund door ervaren ontwerpers en monteurs. De service en ondersteuning van NORD steken ver boven de rest uit. We hebben met plezier met hen samengewerkt en zullen dat blijven doen."

 

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (1)

30 november 2022 -
Engineering Event SAFETY

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden