|
, 1 februari 2022 11:15 Autonome navigatie tot op de millimeterMet de opkomst van het Internet of Things (IoT) en de Industrie 4.0 wordt intralogistiek steeds belangrijker. Nauwkeurig transport van goederen en materialen wordt één van de belangrijkste factoren voor een efficiënte productie. De mobiele transportsystemen van Evocortex voeren deze taak uit op een unieke manier. Een doorslaggevende factor voor dit creatieve technische concept: de vermogensdichtheid van de Faulhaber-motoren die het bedrijf inzet. Hubert Bauer, managing director van Evocortex: "Voor conventionele AMR's moet de ruimte vaak worden aangepast op de paden die ze afleggen, of ze vereisen zelfs technische wijzigingen in de processen. Denk aan de optische markeringen die de voertuigen nodig hebben voor hun oriëntatie, maar ook specifieke afmetingen voor de paden en kruisingen en de straal van een bocht. Wij wilden daarentegen transportrobots bouwen die zich aanpassen aan de klant, in plaats van andersom." Vingerafdrukken van de vloer
De autonome mobiele robots (AMR's) van Evocortex hebben geen enkel vooraf geïnstalleerd geleidesysteem nodig om hun locatie te bepalen en de weg te vinden. Ze oriënteren zichzelf op basis van onregelmatigheden in de vloer van de fabriekshal of het magazijn. Zelfs gladde betonoppervlakken hebben dit soort onregelmatigheden, en de camera van de robot registreert deze met hoge resolutie. De camera bevindt zich aan de onderkant van het voertuig en filmt een gebied van 10 x 10 centimeter. Op basis van de beelddata genereert de robot vervolgens het equivalent van een vingerafdruk van de vloer. Het ingenieuze systeem werkt op basis van de Localization Module (ELM), die Evocortex zelf heeft ontwikkeld. Mecanum-wielenEen normaal wiel beweegt alleen in dezelfde richting als zijn as. Voor de nauwkeurige positionering van een voertuig moet dan worden gemanoeuvreerd, zoals bij het parkeren van een auto. Om dit te voorkomen, kozen de ontwikkelaars van Evocortex voor het Mecanum-wiel. Deze wielen hebben geen gesloten loopvlak. In plaats daarvan zijn hier rollen gemonteerd onder een hoek van 45 graden ten opzichte van de wielas, die om hun eigen gelagerde as kunnen draaien. De vorm, het formaat en de tussenruimtes tussen de rollen zijn zo gekozen dat het wiel een doorlopend rolvlak heeft.
De AMR's kunnen dankzij de Mecanum-wielen in alle richtingen bewegen.
Als het Mecanum-wiel draait, ontstaan twee krachtcomponenten: in de draairichting van het gehele wiel, en in een loodrechte hoek op de die draairichting. Het resultaat is een beweging in de richting ertussen: het Mecanum-wiel zal geneigd zijn om zich onder een hoek van 45 graden ten opzichte van de axiale richting te verplaatsen. Omdat de rollen echter beweeglijk zijn, heeft het wiel geen richtingsstabiliteit. Als er extra krachten worden uitgeoefend, kan de richting van de beweging willekeurig worden afgebogen. Stapjes van een millimeter
De AMR's van Evocortex zijn ook op een ander vlak heel flexibel: ze zijn in vrijwel onbeperkte formaten leverbaar. Huber Bauer benadrukt de mogelijkheden: "Indien gewenst kunnen we onze robot in stappen van een millimeter aanpassen aan de behoeften van onze klanten. Alle buitenafmetingen tussen 400 x 480 en 800 x 1200 millimeter kunnen we realiseren." Bij de productlijnen EvoRobot R&D en EvoRobot Industrial komen deze maten ook ongeveer overeen met de afmetingen van het dragende platform. Alle technologie - sensor, controller, hefeenheid en wielaandrijvingen - bevindt zich onder het platform.
Continubedrijf
De productlijn EvoCarrier is ontworpen om kleine lastendragers te transporteren. Binnenin deze AMR is de ruimte zelfs nog beperkter dan in de EvoRobot. De speling tot de grond is minder dan 100 mm. Daarom kan de EvoCarrier zich ook bij bijzonder lage openingen onder de last manoeuvreren. Daarnaast kunnen twee of vier EvoCarriers samenwerken om pallets of complete stellages te verplaatsen. De ontwikkelaars selecteerden voor deze lijn een platte rotormotor als aandrijving: een borstelloze motor van slechts 21 millimeter lengte uit de serie 4221 ... BXT. Op de lange termijn denkt Bauer dat de EvoRobot ook over zal stappen op borstelloze motoren, voor nog meer standaardisatie in de wielmodules. Foto's: De autonome mobiele robots (AMR's) van Evocortex hebben geen enkel vooraf geïnstalleerd geleidesysteem nodig om hun locatie te bepalen en de weg te vinden. Ze oriënteren zichzelf op basis van onregelmatigheden in de vloer van de fabriekshal of het magazijn. © Aandrijvenenbesturen.nl |