, 7 september 2021 11:13

Schaeffler presenteert kettingloos elektrisch aandrijfsysteem 'Free Drive' voor fietsen

Het 'bike-by-wire'-systeem Free Drive is een fietsaandrijving die de mechanische verbinding tussen de generator en de motor overbodig maakt, waardoor nieuwe fietsarchitecturen en pedaalconfiguraties mogelijk worden. Ook gaan slijtagegevoelige onderdelen langer mee.

Het kettingloze aandrijfsysteem is een gezamenlijke ontwikkeling van Schaeffler met de specialist in elektrische tweewielaandrijving Heinzmann en is gepresenteertd op Eurobike 2021 in Friedrichshafen.

Het centrale onderdeel van het Free Drive-systeem is de Schaeffler-generator, die de constante weerstand op het pedaal instelt en tegelijkertijd de trapkracht van de berijder absorbeert. De regeneratieve oplossing is een seriële hybride aandrijving die de mechanische energie die tijdens het trappen wordt gegenereerd, omzet in elektrische energie, die op zijn beurt weer wordt omgezet in mechanische energie in de wielnaafmotor. Overtollige energie wordt opgeslagen in de batterij.
Net als bij auto's communiceren alle systeemcomponenten met elkaar via een CAN-verbinding. Het complete, optimaal op elkaar afgestemde systeem van Heinzmann, dat een continu vermogen van 250 watt genereert, bestaat uit een pedaalgenerator, aandrijfmotor, accu-powerpack en mens-machine-interface (HMI).
"Ongeacht of het systeem wordt gebruikt in 2-, 3- of 4-wieltoepassingen, de afwezigheid van een mechanische verbinding tussen de generator en de motor betekent dat Free Drive maximale flexibiliteit in de fietsarchitectuur en een vrij configureerbare trapsensatie kan bieden, die is afgestemd op de eisen van de fiets en de behoeften van de berijder, terwijl de slijtage minimaal is", zegt Jochen Schröder, voorzitter van Schaeffler's E-Mobility Division.
De compacte afmetingen van het Free Drive-systeem maken een standaardafstand van 138 millimeter tussen de twee pedalen mogelijk. Het Free Drive-systeem kan voor verschillende toepassingen worden gespecificeerd, ongeacht de fabrikant. Voor wagenparkbeheerders biedt Free Drive een ergonomisch, onderhoudsarm en robuust systeem met lage bedrijfs- en onderhoudskosten, aangezien slijtdelen en randapparatuur voor de ketting niet nodig zijn.
Matthias Zink, CEO Automotive Technologies, Schaeffler: "De ontwikkeling is het bewijs van onze transformatie tot een toonaangevende leverancier van geëlektrificeerde aandrijvingen. Onze decennialange expertise op het gebied van voertuigmechatronica, die we nu ook overbrengen naar het tweewielige segment, hebben ons geholpen bij deze ontwikkeling. De e-bike-markt groeit gestaag en biedt Schaeffler, als e-mobility-partner, nog meer zakelijk potentieel."

bron: Schaeffler

Foto's:

Schaeffler presenteert kettingloos elektrisch aandrijfsysteem 'Free Drive' voor fietsen

© Aandrijvenenbesturen.nl