Laatste nieuws:

, 18 mei 2021 09:17

WEG en distributeur Technidrive leverden materieel voor liftsysteem in extreme omstandigheden

Een geautomatiseerd warehouse oogt spectaculair door de talloze pallets die automatisch worden gescand en opgehaald voor uitlevering. Maar niet alle automatiseringssystemen zijn opgewassen tegen extreme omgevingen. Daarom gingen Technidrive Ltd en WEG een partnerschap aan toen ze een verticale lift voor extreme temperaturen wilden ontwerpen voor Moffett, dat geautomatiseerde opslagsystemen bouwt.

'
1/1
Industriële liften worden doorgaans aangedreven door elektromotoren met behulp van een contragewicht. Als zulke systemen in omgevingen met wisselende temperaturen staan, moet het materieel niet alleen bestand zijn tegen de zware lasten, maar ook tegen extreme temperaturen.

Dit was het geval toen het Ierse Moffett, dat geautomatiseerde opslagsystemen bouwt, aan zijn eerste internationale project in Dubai begon. Hierbij moest een systeem voor een 30 meter hoge hal met drie verdiepingen worden gebouwd, dat 85 pallets per uur kon verwerken. Moffett eiste dat het opslagsysteem pallets omhoog en omlaag kon brengen bij temperaturen van min 25 tot plus 40 graden Celsius.

Moffett wilde de pallets van ruim 1500 kg bovendien met een snelheid van 1 meter per seconde kunnen verplaatsen over een hoogte van 6 tot 30 meter. Een gemiddeld gebouw is ter vergelijking circa 10 meter hoog.

In de beginfase van de ontwikkeling gebruikte Moffett een aandrijfsysteem van een ander bedrijf, maar dat was geen goede keuze en het werkte niet goed of bood onvoldoende controle. Daarop nam Moffett contact op met Technidrive, dat WEG benaderde voor de levering van een 11 KW elektromotor en een variabele toerenregeling (VSD) met bijbehorende programmeersoftware. De VSD of "inverter" speelt een belangrijke rol in deze toepassing.

Door de inverterbesturing kan het opslagsysteem in kortere tijd versnellen en vertragen. Als de karren met de lift naar de geprogrammeerde hoogte gaan, is bovendien een correctie vereist, omdat ze zwaarder of lichter zijn geworden. De liften hadden dus het conventionele zelfcorrigerende systeem van een personenlift nodig om de gewichtsveranderingen te compenseren.

Technidrive en WEG ontwikkelden samen een zelfcorrigerende beweging in de inverter om de lift even hoog te houden als de vloer waarover de kar rijdt. De lift zakt dus niet meer als zwaarder beladen karren door de paden rijden, want de inverter corrigeert vanzelf het gewicht, zodat de kar stabiel en op het juiste niveau blijft.

Technidrive moest bovendien rekening houden met de regeneratieve energie, die terugkeert naar de inverter. Dat gebeurt telkens als een motor vertraagt of een last afdaalt. Het ophijsen van 2000 kg vraagt heel wat, maar als deze 2000 kg dalen, komt er ook een enorme energie vrij.

Als de inverter bijvoorbeeld de snelheid van de dalende lift regelt, wordt de energie vanuit de motor teruggewonnen. Deze energie keert terug naar de inverter als DC-busspanning, die moet worden geabsorbeerd door een remweerstand of omgezet in warmte, waarbij dat laatste gevaarlijk kan zijn.

De oorspronkelijke remweerstand was niet zwaar genoeg voor dit extreme werk, waardoor oververhitting zou zijn ontstaan. Maar Technidrive nam zwaardere remweerstanden en voegde een thermische beveiliging toe, zodat de regeneratieve energie geen oververhitting kon veroorzaken.

"Het systeem is momenteel in gebruik bij Moffett in Dubai en Dublin," legt David Strain uit, Technical Director bij Technidrive. "Maar deze toepassing is universeel en kan dus overal ter wereld worden ingezet. Er zitten nog twee andere projecten in de pijplijn voor Amsterdam en Londen.

"Technidrive heeft vanaf het begin alle berekeningen en ontwerpen gemaakt, zodat de motor zeker genoeg koppel, snelheid en vermogen voor de toepassing had. We werken nu samen aan andere projecten met twee of drie nieuwe klussen in het vooruitzicht eind dit jaar."

Sam Moffett, Managing Director bij Moffett: "De oorspronkelijke motor van een andere firma werkte niet goed en daarom benaderden we Technidrive, dat kon leveren wat we nodig hadden. Ze werkten een paar dagen aan de nieuwe motor, die deed wat we van hem verwachtte en ze zijn ons desgewenst blijven ondersteunen."

bron: WEG

Van onze partners meer (0)...

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (1)

17 november 2021 -
Engineering Event Safety

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden