, 25 januari 2021 13:25

Althen Sensors & Controls met Smartbrick door naar volgende fase in innovatiecompetitie voor monitoring bruggen en kademuren voor gemeente Amsterdam

Onlangs heeft de gemeente Amsterdam Althen en nog zeven bedrijven laten weten dat zij door zijn naar de volgende fase van de SBIR oproep (Small Business Innovation Research). Medio 2020 nodigde de gemeente Amsterdam en RVO ondernemend Nederland uit om een innovatief voorstel in te dienen om het areaal bruggen en kades vaker, sneller en goedkoper te meten. Van de 43 inzendingen zijn acht bedrijven door naar de tweede fase.

Elk bedrijf krijgt 12.500 euro om een haalbaarheidsonderzoek te doen en hun concept verder te ontwikkelen. Volgens de beoordelingscommissie waren de acht winnende inzendingen allemaal van een hoog niveau, zeer vernieuwend én realiseerbaar. Althen is voor deze innovatietender gestart met de ontwikkeling van een nieuwe IoT sensor die specifiek geschikt is voor het betaalbaar monitoren van kades en bruggen onder de naam: Smartbrick. De acht winnende bedrijven die het haalbaarheidsonderzoek mogen gaan doen zijn naast Althen: Antea group, Bam Infra + Rezzona, Fugro, IV Infra, Sensar, SHM Next en Villari.

Smartbrick

De Smartbrick detecteert en monitort de belangrijkste bewegingen die een kade of brug kan maken en stuurt deze data direct draadloos door naar een online controlecenter. Hierdoor wordt het mogelijk om de juiste onderhoudsprioriteiten te stellen. Althen heeft momenteel het eerste prototype gerealiseerd en zal de ontwikkeling voortzetten om zodoende letterlijk een steentje bij te dragen aan een veilig en toegankelijk Amsterdam.

Technische degelijkheid én vernieuwende impact

Criteria voor de selectie waren onder andere kansrijk, realiseerbaar, vernieuwend en toepasbaar in een binnenstedelijke omgeving. Frits van Loenen, railsystemengineer bij ProRail en lid van de beoordelingscommissie vertelt enthousiast: "Ik was aangenaam verrast door het hoge niveau van de voorstellen en de vakkennis. Alle voorstellen waren sterk gericht op het verzamelen van data. Het echt innovatieve is dat ver doorgevoerde technieken zoals fotogrammetrie, 3D laserscans, afstandmetingen vanaf een drijvend platform en satellietbeelden gebruikt worden om een stap verder te gaan dan alleen het managen van een grote hoeveelheid gegevens. De data leveren een bijdrage aan technische inspecties die moeten leiden tot een constructieve beoordeling, een advies en het voorspellen van de risico's. Mijn collega in de beoordelingscommissie Agnieszka Bigaj-Van Vliet verwoordde dat heel treffend met ‘het risicoprofiel verdiepen, aanscherpen en beter beoordelen'. Dat kan ik alleen maar hardgrondig beamen. De uitdaging zit er in om de techniek te vertalen zodat anderen een weloverwogen beslissing kunnen nemen over bijvoorbeeld een maatregel, frequent bewaken, herstellen of vernieuwen."

Aanscherpen risicoprofiel

Dat is inderdaad één van de aspecten waarop ook Agnieszka Bigaj-Van Vliet, senior scientist integrator bij TNO-TU Delft, de voorstellen heeft beoordeeld. "Het gaat verder dan alleen het meten", legt zij uit. "De oplossingen moeten de gemeente Amsterdam ondersteunen om uitspraken te kunnen doen over het areaal. De data moeten betekenis krijgen en een bijdrage leveren aan de beoordeling van het risico". Zij zegt onder de indruk te zijn van de diversiteit van de voorstellen, de mate waarin de bedrijven zich echt verdiept hebben in de Amsterdamse context én de innovatiekracht. "Ook zag ik dat men goed heeft nagedacht over wat realistisch is en wat kritische onderdelen zijn. Dat wekt vertrouwen in de innovatiekracht en de professionaliteit van de teams die nu het haalbaarheidsonderzoek gaan doen."

Wisselwerking markt en wetenschap

Deze nieuwe oplossingen zijn een verlengde van toegepast wetenschappelijk onderzoek. "Soms vinden academische innovaties niet zo snel de weg naar de markt en is het lastig voor marktpartijen om kennis af te nemen van de wetenschap", vertelt Agnieszka Bigaj-Van Vliet. "Met deze competitie is juist bereikt dat de markt stappen zet om opgedane kennis in de wetenschap verder te brengen. En je ziet een wisselwerking door de kennisoverdracht die plaatsvindt tussen de kennisinstellingen en de markt. Dat vind ik heel positief."

Hoe nu verder

Begin 2021 starten de bedrijven met hun activiteiten voor het haalbaarheidsonderzoek, daarbij ondersteund door de gemeente Amsterdam en RVO (Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland). Half april ronden zij het onderzoek af en maken ze een voorstel over de doorontwikkeling van hun techniek. Dan volgt een nieuwe beoordelingsronde waaruit vier bedrijven overblijven die de oplossing verder mogen testen en op proeflocaties van de gemeente Amsterdam kunnen valideren. Zij krijgen ieder hiervoor een budget van maximaal € 100.000,- (inclusief BTW). Dit is fase 2, die duurt van juni 2021 tot juni 2022.

Foto's:

Althen Sensors & Controls met Smartbrick door naar volgende fase in innovatiecompetitie voor monitoring bruggen en kademuren voor gemeente Amsterdam

© Aandrijvenenbesturen.nl