Laatste nieuws:

, 1 december 2020 13:37

Urmel's smeermiddelvrije rentree op het ijs

Smeltende gletsjers en afnemende visstanden zijn slechts twee voorbeelden van de effecten van klimaatverandering in Alaska. Om bewustzijn omtrent dit probleem te vergroten onder de bevolking en om alternatieve aandrijvingen te promoten, ontwikkelen de gebroeders Hoepner uit Berlijn hun amfibische voertuig de Urmel. Ze willen er mee door Alaska reizen. Om ervoor te zorgen dat de Urmel kan rijden over heuvels en door dalen en over ijs en sneeuw, zijn lichtgewicht en slijtvaste lagers nodig. Met de hulp van igus, kozen de jonge uitvinders voor smeermiddelvrij iglidur tribo-polymeren.

Avontuur en inventiviteit zitten in het bloed van de gebroeders Paul en Hansen Hoepner. In 2012 fietsten ze 13.600 km van Berlijn naar Shanghai. In 2015 reisden ze rond de wereld in slechts 104 dagen, zonder geld, zonder contacten en zonder social media. Met het zelf ontworpen en pedaal-aangedreven amfibische voertuig Urmel, willen de broers nu in Alaska binnen zes maanden een afstand afleggen van 4000 km. "Urmel is dusdanig ontworpen, dat het off-road kan rijden, over hellingen, sneeuw en ijs, in het open veld en op rivieren. Urmel kan ook drijven, rollen en lopen", legt Paul Hoepner uit. Extreme condities, vooral voor de lagerpunten: metalen lagers bleken al snel ongeschikt te zijn, omdat ze zwaarder zijn en smeermiddelen vereisen, die er uit spoelen zodra ze in contact komen met water en zeep in de omgeving. Ook gaat er vuil hechten aan het smeermiddel hetgeen het lager blokkeert. Slijtvaste iglidur glijlagers en taatslagers gemaakt van high-performance polymeren vormen daarom de optimale oplossing. Hun smeermiddelvrije eigenschap en lage gewicht waren de doorslaggevende criteria voor gebruik in Urmel.

Slijtvaste speciale oplossingen gemaakt van tribo-polymeren

Het speciale ontwerp van het Urmel chassis vraagt eveneens om waterbestendige lagers als speciale oplossingen. Daarom besloten de gebroeders Hoepner om glijlagers en halffabrikaten van igus te gebruiken. "We konden zelf taatslagers en flensbussen draaien uit het high-performance polymeer iglidur J, welke worden gebruikt in de ophanging van de hoofdas, de pedalen of de trekstang," legt Paul Hoepner uit. Naast het feit dat het smeermiddelvrij is, wordt iglidur J vooral gekenmerkt door haar lage wrijvingscoëfficient. De uitvinders rekenden ook op de iglidur glijlagers gemaakt van het allround materiaal iglidur G in de besturing, in de wielen, in het lager van de aandrijfkabels en de aandrijfas. Om de versnellingsbediening te kunnen monteren in een krappe installatieruimte met de minst mogelijke weerstand, vertrouwden de uitvinders op glijfolies. De slijtvaste tribo-tape gemaakt van het FDA-conforme materiaal iglidur A160 reduceert de wrijving van de metalen componenten en daarmee de aandrijfenergie.

Ondersteuning gevraagd

igus ondersteunt samen met andere bedrijven het project van de jonge uitvinders uit Berlijn. De twee Hoepner broers zijn momenteel op zoek naar verdere sponsoren zodat Urmel volgend jaar haar reis door Urmel kan starten. Zelfs privé-personen kunnen Urmel een beetje verder helpen op het ijs door een donatie vanaf vijf Euro.

bron: Igus

Van onze partners meer (0)...

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (1)

17 november 2021 -
Engineering Event Safety

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden