|
, 31 augustus 2020 10:15 WEG zorgt voor aandrijving supergroen baggerschipDe scheepvaart levert een grote bijdrage aan transportemissies en scheepsfabrikanten zijn onder toenemende druk om de efficiency van hun vaartuigen te verbeteren. Door de aangescherpte regelgeving en complexe specificaties voor de scheepvaart is het bouwen en ontwerpen van een groot schip een complexe taak. WEG, fabrikant van elektromotoren heeft dit in de praktijk ondervonden toen ze de opdracht kregen om een 15.000 m³ groot baggervaartuig, Bonny River, te voorzien van een volledige set generatoren en elektromotoren. Afgezien van de milieudoelen is het ontwerpen en bouwen van een groot baggerschip een complexe onderneming. Om alle benodigde uitrusting te verkrijgen was IHC, die de eindverantwoordelijkheid had voor het hele traject van ontwerp, bouw en integratie, aangewezen op een groot aantal leveranciers om alle componenten aan IHC te leveren.
Winnende ontwerpen Bovendien kon WEG maatwerkproducten voor het schip aanbieden. De door de experts bij WEG ontworpen en aangeleverde motoren en generatoren moesten niet alleen aan de laatste scheepvaartspecificaties voldoen, maar ook afgestemd zijn op de systemen die door IHC werden geleverd om ervoor te zorgen dat de totale harmonische vervorming (THD) tot een absoluut minimum zou worden beperkt. De generatoren van de watergekoelde S-lijn en luchtgekoelde AG10-lijn van WEG leveren nu de stroom voor zowel het hoofd- als de hulpsystemen op de Bonny River, die nu geëxploiteerd wordt door het Belgische baggerbedrijf DEME. De watergekoelde M-lijn IC86W, indirecte watergekoelde WGM20 IC71W motoren en de luchtgekoelde W22-lijn maken alle deel uit van de verschillende systemen.
Geïntegreerde oplossingen voor scheepvaarttoepassingen Het leveren van uitrusting voor de scheepvaart vereist specifieke expertise vanwege de vaak ongebruikelijke werkzaamheden van een schip. Het baggerschip werd bijvoorbeeld ontworpen om te opereren in wateren met een diepte tot 100 meter en in ecologisch gevoelige gebieden. Het dynamisch positioneringssysteem (DP2) maakt gebruik van tunnelboegschroeven in combinatie met GPS-systemen om een exacte locatie te kunnen vasthouden, zodat het schip dichtbij structuren onderwater kan werken. De boeg- en hekschroeven van het schip worden ook aangedreven door motoren van WEG, evenals de boosterpomp die het baggerslib opzuigt en afvoert via een verbinding met het vasteland of door rechtstreeks opspuiten op een losplaats. Het schip gebruikt een gesloten lus baggerproces om vertroebeling van het water tot een minimum te beperken, hetgeen zeer belangrijk is in ecologisch gevoelige gebieden. Als deel van het ontwerpproces verstrekte WEG de geprojecteerde afmetingen en het gewicht van de generatoren en motoren aan IHC, zodat deze in het 3D-model konden worden gepositioneerd. Zo kon het ontwerpteam controleren of de onderdelen passend waren en of het schip in balans was.
Optimale efficiency Het systeem dat door IHC is ontworpen en geleverd maakt gebruik van variabele toerenregelingen (VFD's) en AFE-technologie die actief bijdraagt aan het terugdringen van harmonische vervorming. WEG heeft als onderdeel van het ontwerpproces alle noodzakelijke berekeningen gedaan ter verzekering dat specifieke waarden van transiënte en sub-overgang synchrone reactantie voldoen aan de waarden die door Bureau Veritas, een internationale test- en certificeringsinstantie, zijn vastgesteld. Zowel de variabele frequentievereisten als de THD-kenmerken worden beïnvloed door het statorspoelontwerp van de dynamo, die specifiek voor deze toepassing moest worden ontwikkeld. Afgezien van de veeleisende maritieme omgeving waren de aanvullende vereisten voor het verbeteren van de efficiency bepalend voor het gebruikte impregneerproces om het spoelisolatiesysteem te maken.
WEG zorgt voor aandrijving supergroen baggerschip Het feit dat zo veel componenten van één fabrikant afkomstig waren, heeft de complexiteit van het onderhoud ongetwijfeld aanzienlijk vereenvoudigd voor de scheepseigenaar DEME. Bovendien heeft WEG een grote hoeveelheid gedetailleerde informatie over de te onderhouden onderdelen verstrekt, zodat het onderhoudsteam aan boord de benodigde onderdelen altijd bij WEG kan bestellen, ongeacht waar ter wereld het schip werkzaam is. bron: WEG Foto's: De Bonny River marine dredger © Aandrijvenenbesturen.nl |