, 5 augustus 2020 08:23

Speciale rollagers besparen meer dan 4 ton in vijf jaar

Een grote papierfabriek had problemen met de kalander. De rollagers van de rollen vertoonden meerdere scheuren op de binnenringen. Dat resulteerde tot 12 storingen per jaar die tot overmatige stilstand en onderhoud leidden, met de nodige frustratie tot gevolg. De papierfabriek nodigde NSK uit om het probleem te onderzoeken en op te lossen.

Al snel bleek dat de standaard kogellagers die ingezet werden in de kalanderrol niet voorzien waren van gecarboneerde binnenringen. Dit maakte ze gevoelig zijn voor de grote hitte in de toepassing met als resultaat scheuren op de binnenringen. Daarom werd aangeraden om over te schakelen op rollagers met TL-technologie, speciaal ontworpen voor de papierindustrie . De chemische staalsamenstelling en grotere weerstand tegen omtrekspanning en scheuren, verdubbelde de levensduur van de lagers en verminderde de kosten voor vervanging van de lagers en de stilstandtijd. Sinds de wijziging vijf jaar geleden heeft de papierfabriek daardoor ongeveer EUR 430.000,- bespaard.

 

Specifiek probleem

Lagers in droogcilinders (inclusief ‘Yankee'-drogerrollen) en kalanderrollen kennen een specifiek probleem: breuk van de binnenring. De stoom door de holle as van de cilinder verwarmt de rol maar de zitting zet hierdoor sneller uit dan het lager. Als de omtrekspanning van de binnenste ring toeneemt, kunnen scheurtjes ontstaan. Bovendien verlaagt de hoge temperatuur in papermachines de viscositeit van het smeermiddel, met een negatieve invloed op de levensduur van de lagers en ongewenste kruip kan een negatieve invloed hebben op de dimensionale stabiliteit. Met een aangepast opstartprocedure met een geleidelijk toenemende temperatuur kan je problemen voorkomen. Maar dat kan uren duren met verlies aan productie en inkomsten als gevolg.

 

Speciale oppervlaktebehandeling

Een uitgekiende lagerselectie is een betere oplossing. Bij NSK heeft dat op basis van uitvoerig onderzoek geleid tot de TL-specificatie. NSK-rollagers met TL-technologie zijn sinds 1994 in gebruik op droogcilinders. Het lagerstaal is caseïne-gecarboneerd met behulp van een speciale oppervlaktebehandeling. Dit leidt tot zowel een hoge hardheid van het loopvlakoppervlak als dimensionale stabiliteit onder hoge temperaturen. Het is ook van belang dat de sterkte van de binnenste ring voldoende verhoogd om beter bestand te zijn tegen omtrekspanning, zelfs bij temperaturen tot 200°C. De weerstand van binnenringen die voldoen aan de TL-specificatie is hoger dan de weerstand van binnenringen uit bainitisch staal of lagerstaal. Ook de oppervlaktehardheid van het walsoppervlak is groter dan de hardheid van walsoppervlakken uit bainitisch staal of gehard staal. Deze factoren ondersteunen het vermogen van TL-lagers om langer mee te gaan in kalanders, geleiderollen en strijkrollen.

Foto's:

Speciale rollagers besparen meer dan 4 ton in vijf jaar

Veel onderdelen van papiermachines zijn onderhevig aan hoge temperaturen, wat specifieke uitdagingen voor de lagers oplevert. Foto: Moreno Soppelsa/Shutterstock

Cilinderrolstructuur

Voorbeeld van een droger cilinderrolstructuur (1. Stoom, 2 Smeerolie, 3 Olieopbrengst)

Breuk

Breuk die zichtbaar is op de doorgedrukte binnenring van een bolvormig rollager als gevolg van omtrekspanning

Tweemaal langer

NSK garandeert dat rollagers met TL-technologie tweemaal langer meegaan dan de conventionele tegenhangers.

© Aandrijvenenbesturen.nl