Laatste nieuws:

, 19 mei 2020 12:27

Nederlandse fotonica waarborgt veiligheid nieuwe Genua-brug

Eind juli dit jaar wordt de nieuwe brug van Genua opengesteld. Met het voltooien van de brug, wordt een belangrijke verkeersader van Italië hersteld. Op 14 augustus 2018 stortte de Morandi Brug voor een groot deel in, met drieënveertig dodelijke slachtoffers en vijftien gewonden tot gevolg. De veiligheid van de voor nu nog naamloze nieuwe brug wordt onder andere geborgd door fotonicasensoren van Nederlandse komaf. Meer dan honderd sensoren zullen de structurele integriteit voortdurend monitoren.

Onder andere de ramp in Genua was aanleiding om de algemene staat van het Italiaanse wegennetwerk te onderzoeken. Onderzoek aan de brug wees uit dat de oorzaak van de ramp in Genua lag bij achterstallig onderhoud. Herstel van een verwaarloosde infrastructuur vergt enorme investeringen. De fotonicasensoren, die een relatief goedkope toevoeging aan het onderhoudsbeheer zijn, bieden hier mogelijk uitkomst. Wanneer deze sensoren al in de bouw van een groot project worden meegenomen, worden naast mogelijke rampen ook grote onderhoudskosten voorkomen.

Een groot deel van de fotonicasensoren wordt geleverd door startup Somni uit Den Haag. "Het monitoren van een kilometer lange brug is technisch een lastige opgave. Vele kilometers aan koperdraad zouden nodig zijn om elke ‘normale' sensor aan te kunnen sluiten. Draadloze sensoren vereisen gemiddeld veel onderhoud en batterijen. Er is daarom gekozen om gebruik te maken van fotonica", vertelt Remco Nieuwland.

"Fotonicasensoren werken op basis van licht, dat via glasvezelkabels naar de sensoren geleid wordt. In de sensoren zitten minuscule reflectoren die een deel van het licht terugkaatsen. De informatie uit de sensor wordt meegestuurd in het teruggekaatste licht. De optische sensoren hebben het bijkomende voordeel dat er meerdere sensoren aangesloten kunnen worden op eenzelfde glasvezelkabel. Dat maakt de aanleg eenvoudiger en installatie goedkoper."

De sensoren in de nieuwe Genua brug zullen op verschillende plekken trillingen meten. Daarnaast zal de vervorming van onder andere het wegdek gemeten worden met zogenaamde reksensoren en wordt de hoekstand, oftewel scheefstand, van de achttien brugpijlers continu gemonitord. Alles om een ramp zoals plaatsvond in 2018 te voorkomen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Van onze partners meer (3)...

Rotero Holland bv

DIS Sensors

Rollon Lineairtechniek BV

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (2)

29 oktober 2020 - Den Bosch
Engineering Event SAFETY
16 december 2020 - Den Bosch
Efficiënt Aandrijven Event

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden