|
, 19 februari 2020 09:10 Toyota levert brandstofcelsysteem voor varend waterstof laboratoriumTijdens de zes jaar durende wereldreis die in 2017 begon, vaart de bemanning van de Energy Observer voor het eerst ‘energie-autonoom’ de wereld rond. Het elektrisch aangedreven schip maakt gebruik van diverse vormen van hernieuwbare energie en een systeem dat CO2-vrij waterstof produceert uit zeewater. Vanwege dit laatste aspect is Toyota erbij betrokken. Visie waterstofsamenlevingJohan van Zyl, President en CEO van Toyota Motor Europe: "We zijn trots dat we de veelzijdigheid van het Toyota Fuel Cell System verder kunnen demonstreren. Onze Europese onderzoeks- en ontwikkelingsteams hebben nauw samengewerkt met het team van de Energy Observer om de module te ontwikkelen en in te bouwen in het bestaande schip. Dit project laat zien dat de Toyota Fuel Cell-technologie te gebruiken is in elke omgeving en in veel bedrijfstakken. Het is altijd heel inspirerend om te werken met mensen die dezelfde doelen willen bereiken en dit project ondersteunt onze visie voor een waterstofsamenleving."
Componenten Toyota MiraiVoor de volgende etappe van de wereldreis hebben Energy Observer en Toyota nauw samengewerkt om Toyota's toonaangevende brandstofceltechnologie in het schip toe te passen. Het Toyota Technical Center Europe heeft dit brandstofcelsysteem speciaal ontwikkeld voor de Energy Observer, met componenten die ook in de Toyota Mirai worden gebruikt. Er is een compacte brandstofcelmodule ontwikkeld die geschikt is voor toepassing in vaartuigen. Het systeem levert meer vermogen en is efficiënter dan een gewone scheepsmotor, maar is ook zeer betrouwbaar en dus geschikt om de Energy Observer dit jaar op de reis over de Atlantische en Grote Oceaan van alle energie te voorzien.
Waterstoftechnologie is flexibel en schaalbaar
Toyota's Europese onderzoeks- en ontwikkelingsteam slaagde er in om in slechts zeven maanden de bouw en de montage van de compacte brandstofcelmodule te voltooien. "Dit bewijst de flexibiliteit en de schaalbaarheid van de technologie." Eind vorig jaar is de module getest in het schip terwijl dat nog op de scheepswerf lag. Inmiddels wordt de techniek op volle kracht op zee getest. Modulair systeemHet Toyota Fuel Cell System demonstreert zijn waarde al sinds jaren in de Mirai, maar ook in bussen en trucks. De toepassing in een schip is een nieuwe stap in de ontwikkeling van een waterstofsamenleving. Toyota is ervan overtuigd dat waterstof de katalysator is voor het CO2-vrij maken van energie en dat de acceptatie van de technologie kan worden versneld met de modulaire oplossing van het Toyota Fuel Cell System, dat voor talloze toepassingen mogelijkheden biedt. Foto's:
© Aandrijvenenbesturen.nl |