, 10 september 2019 16:31
Bedrijven in de aandrijftechniek moeten nu echt de sprong gaan maken naar digitalisering. Het zijn vooral de eindafnemers, zoals industriële producenten, die deze beweging afdwingen. Zij zijn bezig hun productielocaties om te vormen tot een ‘digitale fabriek’, waarbij alle processen digitaal aan elkaar worden geknoopt en waar alles continu wordt gecontroleerd en bijgestuurd.
Dat schrijft ABN AMRO in haar rapport ‘Aandrijftechniek: digitalisering is motor achter ketenconsolidatie'. Grote afnemers als machinebouwers en industriële producenten streven naar een steeds hogere efficiency, minder stilstand en lagere onderhoudskosten. Dat betekent onder meer dat onderhoud aan aandrijvingen voorspelbaar moet zijn. Bij voorkeur wordt pas onderhoud gepleegd als het echt nodig is, in plaats van periodiek. Voor dit predictieve onderhoud zijn slimme aandrijfsystemen nodig die via sensoren data verzamelen, analyseren en interpreteren. Deze gebruiksdata ontbreken bij veel mkb'ers, in tegenstelling tot grote, internationale fabrikanten die volop investeren in sensortechnologie, simulatie en big data-analyse. Hiermee hebben zij volgens ABN AMRO een steeds grotere voorsprong op kleinere spelers in de branche.
De Nederlandse markt voor elektrische aandrijfsystemen is goed voor een jaarlijkse omzet van 1,5 miljard euro en bestaat uit ruim 300 bedrijven. Op de meeste gebieden is de aandrijftechniek ‘volwassen' en vindt er relatief weinig innovatie plaats. Innovatie in de branche komt momenteel vooral voort uit automatisering en procesbesturing.
Dossier Oekraïne op Engineersonline In de nacht van 23 op 24 februari 2022 is Rusland de Oekraïne binnengevallen. Wat is er sindsdien allemaal gebeurd met betrekking op de high tech en Nederlandse industrie? Op collega-website Engineersonline staat een Rusland/Oekraïne-dossier, waarin we de acties, feiten en meningen op een rijtje zetten.
ab op Twitter
Volg ab nu ook op Twitter!
Onze accountnaam is: @aenb
Agenda meer (0)