Laatste nieuws:

, 18 juli 2019 17:22

Kobaltvrije lithium-ion batterij biedt uitkomst voor auto-industrie

SVOLT Energy Technology, een batterijmaker uit China presenteerde de eerste kobaltvrije lithium-ion batterijcel (NMx) en vier-element lithium-ion batterijcel (NCMA). Hiermee wil het bedrijf inspelen op de twee grootste uitdagingen waarmee de elektrische voertuigbatterij (EVB) industrie wordt geconfronteerd: veiligheid en kosten.

Tijdens de lancering gaf Yang Hongxin, van SVOLT aan dat de nieuwe NMx batterij kan tippen aan de NCM811, terwijl de productiekosten 5% lager liggen. '
Tijdens de lancering gaf Yang Hongxin, van SVOLT aan dat de nieuwe NMx batterij kan tippen aan de NCM811, terwijl de productiekosten 5% lager liggen.
1/1
Dat meldt Businesswire. Tijdens de lancering gaf Yang Hongxin, van SVOLT aan dat de nieuwe NMx batterij kan tippen aan de NCM811, terwijl de productiekosten 5% lager liggen. Tegelijkertijd heeft de batterij een langere levensduur, is deze beter bestand tegen hitte en heeft hij een hogere capaciteit.

Drie elementen

De NMx bevat geen kobalt meer, mat wat dan wel? Daar doet SVOLT helaas geen uitspraken over. De batterij is NMx genoemd, waaruit valt op te maken dat deze nikkel en mangaan bevat, het derde element blijft geheim. Bij NCMA-kathoden wordt aluminium toegevoegd aan het gebruikelijke mengsel van nikkel, kobalt en mangaan. Het nikkelgehalte kan oplopen tot 90%, wat het aandeel van controversiële materialen zoals kobalt verder zou verminderen. Een NCM-811-kathode bevat nog steeds 10% kobalt. Ook hier laat SVOLT weinig prijs, gegevens als de hoeveelheid aluminium die aan de kathode wordt toegevoegd of de hoeveelheid kobalt die nog aanwezig is, worden niet gegeven.

Wat ook nog onduidelijk is, is de datum van de marktintroductie.

Europese markt

Verder gaf SVOLT aan twee miljard euro te investeren in de bouw van een 24GWh-accufabriek, een fabriek voor kathodematerialen en een centrum voor accutechnologie. In totaal worden er vijf fabrieken gebouwd, eerder lekte uit dat hiervan eentje in Europa zou komen. De bouw zou in de tweede helft van 2020 beginnen en in 2022 voltooid moeten zijn. SVOLT bevestigde de plannen, maar noemde nog geen locatie.

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Van onze partners meer (4)...

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Rollon Lineairtechniek BV

DIS Sensors

Rotero Holland bv

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (3)

7 oktober 2019 - Stuttgart
Motek
10 oktober 2019 - DeFabrique, Utrecht
Dutch Fluid Power Transmission Conference
29 oktober 2019 - 's Hertogenbosch
Efficiënt Aandrijven 2019

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden