Laatste nieuws:

, 27 juni 2019 15:00

Lightyear laat prototype van eerste zonneauto zien

Lightyear presenteerde afgelopen week haar eerste auto op zonne-energie voor lange afstanden. Het prototype van Lightyear One werd gepresenteerd tijdens zonsopkomst. De auto wordt aangedreven door vier onafhankelijke wielmotoren, waardoor er geen energie verloren gaat tussen motor en wielen. Het dak en de motorkap zijn voorzien van vijf vierkante meter aan zonnecellen met veiligheidsglas.

De auto wordt aangedreven door vier onafhankelijke wielmotoren, waardoor er geen energie verloren gaat tussen motor en wielen. Het dak en de motorkap zijn voorzien van vijf vierkante meter aan zonnecellen met veiligheidsglas.'
De auto wordt aangedreven door vier onafhankelijke wielmotoren, waardoor er geen energie verloren gaat tussen motor en wielen. Het dak en de motorkap zijn voorzien van vijf vierkante meter aan zonnecellen met veiligheidsglas.
1/1
"Dit moment is het begin van een nieuw tijdperk in mobiliteit", zei Lex Hoefsloot, CEO en medeoprichter van Lightyear. "We hebben twee jaar lang hard toegewerkt naar deze mijlpaal. Dit is een gigantische stap op weg naar onze missie om schone mobiliteit beschikbaar te maken voor iedereen."

Het prototype is ontworpen vanuit een radicaal nieuw perspectief. Hoefsloot: "Ons hele team is gespecialiseerd in het optimaliseren van prestaties van een auto. Dat heeft ervoor gezorgd dat we een sterke focus hadden op het optimaliseren van de efficiëntie en veiligheid. Het ontwerp van Lightyear One begon met een leeg tekenvel. We hebben ons dus niet laten leiden door conventies in auto-ontwerp, maar alleen door de natuurwetten."

Maximale energie 

Dat heeft geresulteerd in een auto die maximale energie haalt uit elke zonnestraal. Hoefsloot: "Het voornaamste doel van deze auto is ‘verder gaan waar elektrische auto's tekortschieten'. De voornaamste reden waarom mensen geen elektrische auto kopen, is dat ze maar een relatief korte afstand kunnen afleggen met een volle batterij, terwijl er nog te weinig laadpunten zijn, blijkt uit onderzoek."

725 km range

"Lightyear One heeft geen last van deze nadelen. De auto is ultra-efficiënt. Daardoor kun je een ongekende afstand van 725 kilometer rijden met een relatief kleine batterij. Daarnaast laadt de batterij zichzelf op met behulp van zonne-energie, waarmee je tot wel 20.000 kilometer per jaar kunt laden. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om te laden, want je kunt langere afstanden afleggen met dezelfde energie. Ook kun je gebruik maken van gewone stopcontacten; met een gewone 230V-stekker kun je tot 400 kilometer per nacht laden. Dat is vooral mooi als je een roadtrip wilt maken, omdat je geen gebruik hoeft te maken van de elektrische laadinfrastructuur."

500 exemplaren

Lightyear werd opgericht in 2016 door alumni van Solar Team Eindhoven. Sinds de oprichting heeft het verschillende prijzen en subsidies in de wacht gesleept en investeringen ontvangen. "Daarmee hebben we een werkend prototype kunnen ontwikkelen van de eerste zonneauto die geschikt is voor lange afstanden. En er zijn al meer dan honderd exemplaren gereserveerd."

Lightyear gaat de productie van Lightyear One vanaf 2021 verhogen. De eerste honderd exemplaren zijn al gereserveerd. De eerste 500 exemplaren kunnen worden gereserveerd voor een prijs van 119.000 euro, verwachte levering in 2021).

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Van onze partners meer (4)...

Rotero Holland bv

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Rollon Lineairtechniek BV

DIS Sensors

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (2)

29 oktober 2019 - 's Hertogenbosch
Efficiënt Aandrijven 2019
20 november 2019 - Tiel
Nationale Cobot Dag

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden