, 24 juni 2019 21:48

Eerste waterstof taxivloot in Nederland start met 35 Toyota’s Mirai

Den Haag heeft de eerste Nederlandse waterstof taxivloot. Hij bestaat uit 35 Toyota’s Mirai die Noot Personenvervoer zal inzetten voor WMO-vervoer (Wet Maatschappelijke Ondersteuning). De Toyota Mirai heeft een door Toyota zelf ontwikkelde Fuel Cell Stack die elektriciteit opwekt door middel van een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof.

Den Haag heeft de aanbesteding uitgeschreven met de uitdaging om als contractpartner het vervoer CO2-neutraal in te vullen. Martijn Kersing, directeur Noot Personenvervoer: "Dat wij hebben ingezet op waterstof is een logische keuze omdat onze opdrachtgever eist dat wij 24/7 beschikbaar zijn met onze vloot. Door de grote actieradius van de waterstofauto en het snelle tanken kunnen we dit nu aanbieden. Met dit project zetten wij de eerste waterstof taxivloot in Nederland in."

Stoot alleen water uit

De Toyota Mirai heeft een door Toyota zelf ontwikkelde Fuel Cell Stack die elektriciteit opwekt door middel van een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof. De 113 kW/155 pk sterke elektromotor drijft de voorwielen aan. Een automatische transmissie is standaard. De waterstof wordt in twee extreem sterke, lichtgewicht tanks opgeslagen, die van drie lagen met koolstof versterkt kunststof zijn. Omdat waterstof wordt omgezet in elektriciteit, die de elektromotor aandrijft en daarbij als restproduct alleen water vrijkomt, is de Mirai volgens Toyota 100 procent emissievrij.

In enkele minuten te tanken

De actieradius van de Toyota Mirai is vergelijkbaar met die van een benzineauto. Bovendien is de Mirai snel en gemakkelijk te tanken. Het enige verschil is dat je geen liters tankt, maar kilo's. En doordat het tanken slechts enkele minuten in beslag neemt, is de Mirai geschikt voor het afleggen van grotere afstanden.

'Waterstof kan de maatschappij decarboniseren'

Ad van Wijk, Professor Future Energy Systems aan de TU Delft: "Ik ben ervan overtuigd dat we straks in ons dagelijks leven niet meer ontkomen aan het gebruik van waterstof in uiteenlopende sectoren als mobiliteit, industrie, elektriciteit en verwarming. Door het opschalen van waterstoftoepassingen kunnen we de maatschappij sneller decarboniseren."

Foto's:

De Toyota Mirai heeft een door Toyota zelf ontwikkelde Fuel Cell Stack die elektriciteit opwekt door middel van een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof. De 113 kW/155 pk sterke elektromotor

De Toyota Mirai heeft een door Toyota zelf ontwikkelde Fuel Cell Stack die elektriciteit opwekt door middel van een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof. De 113 kW/155 pk sterke elektromotor drijft de voorwielen aan.

© Aandrijvenenbesturen.nl