Laatste nieuws:

, 13 mei 2019 14:39

Aandrijfcomponenten in bouwmaterieel: groter formaat, hoger vermogen

Aandrijfcomponenten in off-highway toepassingen als bulldozers, graafmachines en bosbouwmachines werken in de zwaarste omstandigheden. Naarmate de technologische vooruitgang en het formaat van de machines toeneemt, is er meer behoefte aan zwaardere componenten. Deze trend is één van de belangrijkste uitdagingen voor ontwerpers.

Bij het bouwen van grondverzetmachines en wegenbouwmaterieel zijn veel aandachtspunten, maar het aandrijf- en remsysteem vormt de grootste uitdaging. '
Bij het bouwen van grondverzetmachines en wegenbouwmaterieel zijn veel aandachtspunten, maar het aandrijf- en remsysteem vormt de grootste uitdaging.
1/1
Veel van de zware voertuigen en installaties worden ingezet op plaatsen die ver verwijderd zijn van enige technische ondersteuning, waardoor hun betrouwbaarheid cruciaal is. Mourade Vaneeckhoutte, sales director Mobile Power Equipment bij Altra  Industrial Motion, bespreekt deze maand in Aandrijven en Besturen de praktische eisen aan machines en kijkt hoe OEM'ers een mix van standaard en op maat gemaakte onderdelen kunnen gebruiken om eindproducten te leveren, afgestemd op toepassing en werkomgeving.

Hoog vermogen

Er zijn in deze sector geen pasklare oplossingen, want elke machine stelt haar eigen eisen. Dat punt moet zo vroeg mogelijk in de ontwerpfase helder zijn. Van schakelbare koppelingen en elastische askoppelingen tot remmen en lineaire actuatoren: alle bewegingen en krachten in de machine moeten doeltreffend en soepel worden overgebracht om productief en betrouwbaar te werken.

Krachtoverbrenging

Bij het bouwen van grondverzetmachines en wegenbouwmaterieel spelen allerlei aandachtspunten, maar hun aandrijf- en remsysteem vormt de grootste uitdaging. Ze vereisen absoluut een compacte en effectieve krachtoverbrenging tussen motor en aandrijflijn om betrouwbaar te functioneren. Het frictiemateriaal van remmen en koppelingen moet bijvoorbeeld voor elke toepassing worden geoptimaliseerd. Hetzelfde geldt voor veerbelaste elastische askoppelingen. Omdat aandrijflijnen technisch geavanceerder worden, is het steeds belangrijker een optimale combinatie van schakelbare koppeling/askoppeling en hybride aandrijving te ontwerpen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Van onze partners meer (4)...

Rotero Holland bv

DIS Sensors

Rollon Lineairtechniek BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (2)

29 oktober 2019 - 's Hertogenbosch
Efficiënt Aandrijven 2019
20 november 2019 - Tiel
Nationale Cobot Dag

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden