, 16 april 2019 11:11

‘AI, platformen en ecosystemen motor achter innovatie wereldtop’

De top van de jaarlijkse lijst van de meest innovatieve bedrijven van Boston Consulting Group (BCG) ziet er voor het eerst anders uit. In het wereldwijde overzicht van 2500 grote innovation leaders staat Apple dit jaar op de 3e plaats; Google (of moederbedrijf Alphabet) en Amazon stijgen respectievelijk naar 1 en 2. Microsoft en Samsung maken de top 5 compleet.

Hoewel technologiebedrijven 9 plaatsen in de top 10 bekleden, bestaat de top 50 voor meer dan de helft uit traditionele bedrijven. Adidas (#10), Boeing (#11), BASF (#12), Johnson & Johnson (#14) en DowDuPont (#15) staan in de top 15. T-Mobile (#13), DowDuPont, Vale (#19), Stryker (#35) en Rio Tinto (#49) staan voor het eerst in de lijst.

Belang AI groeit

Het toenemende belang van digitale technologie blijft volgens het managementadviesbureau een globale megatrend voor innoverende ondernemers. In het nieuwste rapport, The Most Innovative Companies 2019: The Rise of AI, Platforms en Ecosystems , stelt BCG vast dat innovatoren steeds vaker AI omarmen als een manier om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen en interne innovatie te verbeteren. Daarnaast zetten innovatoren vooral in op technologieplatformen en de daarmee verwante ecosystemen, om bronnen van externe innovatie en differentiatie aan te boren.
Van de ondervraagden gaf 90 procent aan dat hun bedrijf investeert in AI. Meer dan 30 procent verwacht dat AI in de komende 3 tot 5 jaar een van de innovatiedomeinen met de grootste impact op hun bedrijf zal zijn. Bijna 30 procent focust zijn innovatieprogramma's op AI.

Competentiekloof AI

Er is duidelijk sprake van een competentiekloof als het gaat om het gebruik van AI. Meer dan 65 procent van de personen die zichzelf omschrijven als sterke innovatoren vinden dat ze een meer dan gemiddelde kennis van AI hebben, tegenover slechts 2 procent van de zwakkere innovatoren. Iets minder dan 20 procent van alle respondenten ziet hun organisatie als een sterke innovator die tegelijk bovengemiddeld sterk is in AI. Deze groep wordt in het rapport de AI-leiders genoemd 94 procent van hen vindt AI belangrijk voor de toekomstige groei van hun organisatie, tegenover 56 procent van de AI-achterblijvers (respondenten die de AI-mogelijkheden van hun organisatie onder het gemiddelde inschatten).

Hogere verkoopspercentages door AI

"AI zal een significante impact hebben op bedrijfsprocessen, maar het grootste potentieel ligt in het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten die na verloop van tijd belangrijke inkomstenstromen kunnen genereren", zegt Michael Ringel, senior partner van BCG en co-auteur van het rapport. Hij wijst erop dat AI-leiders veel hogere verkooppercentages rapporteerden van producten en diensten die de afgelopen drie jaar gelanceerd werden en die gebruikmaken van AI.

Van de AI-leiders zegt 46 procent dat producten en diensten die gebruikmaken van AI 16 procent of meer van de omzet uitmaken, tegenover 10 procent voor de achterblijvers. Bovendien zien zowel AI-leiders als achterblijvers AI in de toekomst een grotere rol spelen, waarbij 54 procent van de leiders en 22 procent van de achterblijvers verwachten dat in de komende 5 jaar meer dan 16 procent van de verkoop afkomstig zal zijn van producten en diensten die gebruikmaken van AI.

Externe bronnen

Het toenemend gebruik van AI is een van de factoren die de groeiende belangstelling voor platformen en ecosystemen verklaren. AI-leiders zeggen dat ze meer geneigd zijn om externe leveranciers te gebruiken voor AI-projecten, waarbij 36 procent volledig afhankelijk is van externe leveranciers en nog eens 48 procent vooral gebruik maakt van externe diensten of een mix van interne en externe capaciteit. Die aanpak kan leiders helpen om snel bij te leren over AI, want er is nog steeds een gebrek aan expertise.

 

Het rapport laat zien dat organisaties steeds meer op zoek gaan naar nieuwe ideeën buiten de grenzen van hun eigen bedrijf. Partnerschapsmodellen zijn in opmars: van 2015 tot 2018 maken meer sterke innovatoren gebruik van incubators, academische partnerschappen en partnerschappen met bedrijven.

Ecosystemen

"Dankzij digitale technologieën ontstaan er samenwerkingsplatformen en daarmee kunnen dan weer ecosystemen worden ontwikkeld waarbinnen een groep organisaties nieuwe capaciteiten, een nieuw product of dienstengamma kan uitbouwen. Zo'n ecosysteem kan ook gebruikt worden voor de ontwikkeling van een nieuwe tak binnen de wetenschap of technologie," zegt Florian Grassl, partner van BCG en co-auteur van het rapport. "Toch zien niet alle ecosystemen er hetzelfde uit. Het bindmiddel tussen de verschillende deelnemers kan geld zijn, maar kennis, data, competenties en community kunnen even belangrijk zijn."

 

Foto's:

Het toenemende belang van digitale technologie blijft volgens het managementadviesbureau een globale megatrend voor innoverende ondernemers.

Het toenemende belang van digitale technologie blijft volgens het managementadviesbureau een globale megatrend voor innoverende ondernemers.

© Aandrijvenenbesturen.nl