, 11 april 2019 10:26

Race om rendement met synchrone reluctantiemotor

Door verbeterde schroefvormen, zuiniger elektromotoren, intelligente regelingen en warmteterugwinning, zijn de rendementen van compressorinstallaties de afgelopen jaren fors gestegen. Het jubilerende Kaeser Kompressoren SE doet daar een schepje bovenop door voor de aandrijving van haar toerengeregelde schroefcompressoren over te stappen op frequentiegeregelde synchrone reluctantiemotoren.

De nieuwe aandrijving is met Siemens ontwikkeld en betekent dat het compressorrendement in deellast bedrijf met maar liefst 10 procent is toegenomen.

"Door multi-compressor installaties bovendien te voorzien van slimme overkoepelende besturingen als de Sigma Air Manager (SAM) kan het rendement van de totale installatie worden geoptimaliseerd", zegt Frank Groeneveld, Application Engineer bij Kaeser Compressoren in Borne. "Elke optie om het rendement te verbeteren moet je benutten. De ene keer kan je beter een frequentiegeregelde compressor toepassen en de andere keer een stationaire compressor of combinaties daarvan. Uiteindelijk bepaalt de toepassing en het afnameprofiel de best toepasbare configuratie."

Synchrone reluctantiemotor

Voor het aandrijven van compressorblokken worden nog steeds asynchrone inductiemotoren toegepast. In stationaire compressoren draaien deze op een vast toerental, terwijl het toerental in een frequentiegeregelde compressor kan worden afgestemd op de persluchtvraag.
In een synchrone reluctantiemotor wordt het draaimoment gegenereerd door reluctantiekrachten. In plaats van het bekende kooianker in een inductiemotor wordt in een reluctantievariant een totaal andere rotor toegepast die is opgebouwd uit gebogen vormen van zacht ijzer, materiaal dat magnetische velden goed doorlaat.

Dynamische aandrijving

"Het fraaie van de nieuwe aandrijving is dat deze veel dynamischer is dan een aandrijving op basis van een frequentiegeregelde inductiemotor", benadrukt Groeneveld. "Wilde je die dynamiek tot zo'n paar jaar terug evenaren, dan was je veel duurder uit omdat je dan was aangewezen op een aandrijving op basis van PM-motoren. Vorig jaar zijn onze ASD oliegesmeerde schroefcompressoren uitgerust met de nieuwe aandrijving op basis van Sinamics laagspanningsconverters en Simotics synchrone reluctantiemotoren."

Lees het volledige interview met Frank Groeneveld van Kaeser Compressoren deze maand in de nieuwe Aandrijven en Besturen.

Foto's:

De Sinamics laagspanningsconverters en Simotics synchrone reluctantiemotoren in de compressoren  zijn samen met Siemens ontwikkeld.

De Sinamics laagspanningsconverters en Simotics synchrone reluctantiemotoren in de compressoren zijn samen met Siemens ontwikkeld.

© Aandrijvenenbesturen.nl