Laatste nieuws:

, 9 april 2019 09:39

Direct gekoelde polymeer elektromotor: nieuw koelconcept voor mobiliteit

Het lichter maken van elektrische auto's betekent ook het verminderen van het gewicht van de motor. Een manier om dat te doen is door het te construeren uit vezelversterkte polymeermaterialen. Onderzoekers van het Fraunhofer Institute for Chemical Technology ICT werken samen met het Karlsruhe Institute of Technology KIT aan de ontwikkeling van een nieuw koelconcept dat het mogelijk maakt om polymeren te gebruiken als materiaal voor de motorbehuizing.

Doorsnede van de elektromotor. De kern van de motor is een stator die bestaat uit twaalf afzonderlijke tanden, die met een platte draad rechtop worden gewikkeld. (Foto: Fraunhofer ICT)'
Doorsnede van de elektromotor. De kern van de motor is een stator die bestaat uit twaalf afzonderlijke tanden, die met een platte draad rechtop worden gewikkeld. (Foto: Fraunhofer ICT)
1/1
En dat is niet het enige voordeel van het nieuwe koelconcept: het verhoogt ook de vermogensdichtheid en efficiëntie van de motor.
De twee belangrijkste onderdelen van een elektrische aandrijflijn zijn de elektrische motor en de batterij. Bij het gebruik van een elektromotor voor milieuvriendelijke mobiliteit spelen drie zaken een belangrijke rol: een hoge vermogensdichtheid, een compacte configuratie die goed in het elektrische voertuig past en een hoog rendement. In het kader van het DEmiL-project, een Duitse afkorting die staat voor direct gekoelde elektromotor met geïntegreerde lichtgewicht behuizing, werken onderzoekers van Fraunhofer ICT in Pfinztal nu samen met het Institute of Vehicle System Technology (FAST) en het Institute of Electrical Engineering (ETI) van het KIT aan de ontwikkeling van een nieuwe aanpak die directe koeling van de stator en rotor omvat. "Een elektrische motor bestaat uit een roterende rotor en een statische stator. De stator bevat de koperen wikkelingen waar de elektriciteit doorheen stroomt, dit is waar de meeste elektrische verliezen optreden. De nieuwe aspecten van ons nieuwe concept liggen in de stator", zegt Robert Maertens, onderzoeker bij Fraunhofer ICT.
Lees dit volledige artikel deze maand in Aandrijven en Besturen 4.

ab op X

Volg ab nu ook op X!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (10)

14 mei 2024 - Antwerp Expo, Antwerpen (B)
Advanced Manufacturing
15 mei 2024 - Antwerp Expo, Antwerpen (B)
Advanced Engineering
15 mei 2024 - Brabanthallen, 's-Hertogenbosch
Food Tech Event
28 mei 2024 - 's-Hertogenbosch
Power Electronics & Energy Storage
5 juni 2024 - Brabanthallen, 's-Hertogenbosch
Vision, Robotics & Motion
10 juni 2024 - Franfurt Am Main (D)
ACHEMA
1 oktober 2024 - Evenementenhal Gorinchem
METAVAK
3 oktober 2024 - Kortrijk Expo, Kortrijk (B)
ABISS

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden