Laatste nieuws:

, 9 april 2019 09:39

Direct gekoelde polymeer elektromotor: nieuw koelconcept voor mobiliteit

Het lichter maken van elektrische auto's betekent ook het verminderen van het gewicht van de motor. Een manier om dat te doen is door het te construeren uit vezelversterkte polymeermaterialen. Onderzoekers van het Fraunhofer Institute for Chemical Technology ICT werken samen met het Karlsruhe Institute of Technology KIT aan de ontwikkeling van een nieuw koelconcept dat het mogelijk maakt om polymeren te gebruiken als materiaal voor de motorbehuizing.

Doorsnede van de elektromotor. De kern van de motor is een stator die bestaat uit twaalf afzonderlijke tanden, die met een platte draad rechtop worden gewikkeld. (Foto: Fraunhofer ICT)'
Doorsnede van de elektromotor. De kern van de motor is een stator die bestaat uit twaalf afzonderlijke tanden, die met een platte draad rechtop worden gewikkeld. (Foto: Fraunhofer ICT)
1/1
En dat is niet het enige voordeel van het nieuwe koelconcept: het verhoogt ook de vermogensdichtheid en efficiëntie van de motor.
De twee belangrijkste onderdelen van een elektrische aandrijflijn zijn de elektrische motor en de batterij. Bij het gebruik van een elektromotor voor milieuvriendelijke mobiliteit spelen drie zaken een belangrijke rol: een hoge vermogensdichtheid, een compacte configuratie die goed in het elektrische voertuig past en een hoog rendement. In het kader van het DEmiL-project, een Duitse afkorting die staat voor direct gekoelde elektromotor met geïntegreerde lichtgewicht behuizing, werken onderzoekers van Fraunhofer ICT in Pfinztal nu samen met het Institute of Vehicle System Technology (FAST) en het Institute of Electrical Engineering (ETI) van het KIT aan de ontwikkeling van een nieuwe aanpak die directe koeling van de stator en rotor omvat. "Een elektrische motor bestaat uit een roterende rotor en een statische stator. De stator bevat de koperen wikkelingen waar de elektriciteit doorheen stroomt, dit is waar de meeste elektrische verliezen optreden. De nieuwe aspecten van ons nieuwe concept liggen in de stator", zegt Robert Maertens, onderzoeker bij Fraunhofer ICT.
Lees dit volledige artikel deze maand in Aandrijven en Besturen 4.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Van onze partners meer (4)...

Rollon Lineairtechniek BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Rotero Holland bv

DIS Sensors

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (2)

7 oktober 2019 - Stuttgart
Motek
10 oktober 2019 - DeFabrique, Utrecht
Dutch Fluid Power Transmission Conference

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden