Laatste nieuws:

, 14 maart 2019 16:44

ILT: meer energiebesparing door vervangen oude elektromotoren

Met het vervangen van oude elektromotoren door zuiniger motoren kan de industrie meer energie besparen en zo een grotere bijdrage leveren aan het terugdringen van de CO2-uitstoot. Dat concludeert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) naar aanleiding van onderzoek bij fabrikanten van transportsystemen en elektromotoren.

Volgens de Europese Verordening moeten elektromotoren minstens voldoen aan efficiëntie-niveau IE3, óf aan niveau IE2 uitgerust met een snelheidsvariator. '
Volgens de Europese Verordening moeten elektromotoren minstens voldoen aan efficiëntie-niveau IE3, óf aan niveau IE2 uitgerust met een snelheidsvariator.
1/1

De ILT heeft fabrikanten van transportsystemen en elektromotoren bezocht om te onderzoeken of ze voldoen aan de eisen uit de Europese EG-Verordening 640/2009 voor elektromotoren. Ook bekeek de ILT hoe de fabrikanten het toepassen van de meest efficiënte elektromotoren onder de aandacht van hun klanten brengen.

Tekort bij productinformatie 

De bezochte bedrijven voldoen aan de normen van de verordening. Wel vond de ILT tekortkomingen bij de wettelijk voorgeschreven technische documentatie en productinformatie. Onderzoek in andere lidstaten bevestigt dat elektromotoren van Europese leveranciers voldoen aan de efficiëntie-eisen uit de Verordening. Een aantal fabrikanten van elektromoteren koopt motoren in China en Turkije en brengt deze onder eigen merknaam in de handel. Bezochte reparatiebedrijven signaleren dat machines uit deze landen regelmatig zijn voorzien van motoren van lagere kwaliteit. De ILT wil later dit jaar onderzoeken of die motoren ook voldoen aan de gestelde eisen.

Europese Verordering: minstens IE3

De verschillende typen elektromotoren hebben een uiteenlopend energieverbruik. Volgens de Europese Verordening moeten elektromotoren minstens voldoen aan efficiëntie-niveau IE3, óf aan niveau IE2 uitgerust met een snelheidsvariator. De bedrijven die de ILT bezocht zijn hiermee bekend. Met zuinigere motoren kan energie worden bespaard. In de offerte-trajecten blijkt dit echter nog geen onderwerp van gesprek. De fabrikant neemt meestal geen optie voor een zuinigere motor op in de offerte. Ook vragen de klanten er niet om.

Langer mee

Het installeren van een nieuwe motor, stilstand van de productlijn en het opnieuw inregelen van een installatie kost tijd en geld. Daarmee wordt de terugverdientijd langer. Ook voortijdige vervanging van oude motoren vindt men meestal te kostbaar. Uit onderzoek blijkt dat dit slechts bij een vijfde van de motoren gebeurt. Bijna de helft van de motoren gaat twee keer langer mee dan de officiële levensduur. Dat betekent dat er nog veel energiebesparing door het vervangen van oude elektromotoren met de meest energiezuinige motoren mogelijk is.

Informatieplicht

Op 1 juli 2019 treedt de ‘informatieplicht energiebesparing' in werking. Bedrijven die onder deze plicht vallen moeten energiebesparende maatregelen nemen die een terugverdientijd hebben van minder dan 5 jaar. Regionale Uitvoeringsdiensten zien hier op toe. Elektromotoren maken onderdeel uit van deze maatregelen en mogen op een zogenaamd "natuurlijk moment" worden vervangen. Motoren kunnen echter lang meegaan. Hierdoor kan de vervanging lang op zich kan laten wachten en daarmee dus ook de potentiële energiebesparing.

Inspecties

De ILT wijst bedrijven en organisaties erop dat het vroegtijdig vervangen van oude motoren door energiezuinige motoren kan bijdragen aan het terugdringen van de CO2-uitstoot . Aanpassingen in de huidige wetgeving zouden daarbij kunnen helpen. De ILT zal regelmatig inspecties blijven uitvoeren, bijvoorbeeld na het invoeren van nieuwe wetgeving. Hierbij zal ook gekeken worden naar Nederlandse importeurs van elektromotoren die afkomstig zijn van buiten de EU. De ILT zal met de Rijksdienst voor ondernemend Nederland (RVO) en Kennisnetwerk Efficiënte Elektrische Aandrijfsystemen (KEEA) meedenken en -werken aan de bewustwording over het gebruik van zuinigere motoren.

Lees ook: Energiezuinige elektromotoren; evolutie boven revolutie.


Reacties (2)

Het vervangen van een elektromotor op zich is, zoals Frank ook al aangeeft, niet vaak de beste keuze. Het beoordelen van het hele motor-aangedreven-systeem op diens rendement heeft een veel hogere succesgarantie. Immers 0,2% rendementswinst bij de motor die een pomp aandrijft met een (pomp)rendement van 38% is nog niet eens een druppel… Daarnaast is het helaas zo dat ATEX gecertificeerde motoren uitgesloten zijn van de EU Ecodesign regelgeving (ook nog altijd niet bij de in september 2019 te presenteren bijgewerkte versie), waardoor er voor een hele grote sector in de EU, nl. de (Petro-)chemie, geen enkele normatieve of wettelijke 'prikkel' is een motor te kiezen van een hoger rendement.

Jos

27-05-2019 op 09:55

Het toepassen van IE3 motoren is zeker een goede zaak. Bij berichtgeving hierover zie ik echter veelal een erg eenzijdige benadering, er wordt te vaak alleen naar de motor gekeken. Op de bijgaande afbeelding wordt een wormmotorreductoe agebeeld, welke mechanisch een dramatisch slecht rendement heeft, een IE3 motor draagt dan niet heel veel bij, de toepassing van bijvoorbeeld een kegelwielreductor zou hier veel meer opleveren. Ook bij het vervangen van motoren van pompen en ventilatoren moet verder gekeken worden! Het toerental van een IE3 motor ligt beduidend hoger dan dat van een oudere motor, vanwege de kleinere slip. Dit verhoogde toerental zorgt zonder verdere maatregelen voor een hoger verbruik dan met de oude motor in verband met de kwadratische koppel-toeren karakterestiek van dergelijke belastingen. Het 1 op 1 vervangen van motoren is dus veelal geen goed idee, er zal altijd naar het gehele aandrijfsysteem gekeken moeten worden.

Frank

18-03-2019 op 08:53

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Van onze partners meer (4)...

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Rotero Holland bv

DIS Sensors

Rollon Lineairtechniek BV

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (2)

7 oktober 2019 - Stuttgart
Motek
10 oktober 2019 - DeFabrique, Utrecht
Dutch Fluid Power Transmission Conference

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden