, 25 februari 2019 22:02

‘Kraan van Nederland’ krijgt nieuwe pendelrollagers

De stuwcomplexen bij Driel, Amerongen en Hagestein zijn meer dan 50 jaar in gebruik, waardoor groot onderhoud noodzakelijk is. Ze zijn belangrijk voor de waterhuishouding in heel Nederland en worden daarom ook wel ‘de kraan van Nederland’ genoemd.

Eis van Rijkswaterstaat is dat de stuwen weer minimaal een levensduur van 50 jaar bereiken. Dit geldt dus ook voor de pendelrollagers die in de hoofddraaipunten van de halfronde vizierschuiven worden ingezet. Voor de lagerpunten kreeg Schaeffler de opdracht om de lagers te leveren en te monteren.

Vizierschuiven 

De stuwen zijn elk 23,20 meter hoog. Onderdeel zijn twee halfronde stalen vizierschuiven. Bij hoogwater staat de stuw open, zodat het water vrij naar zee kan stromen. Bij laagwater worden de vizierschuiven neergelaten om de rivier af te sluiten. Een vizierschuif weegt 270.000 kg. Vier elektromotoren drijven de kabeltrommels aan voor het heffen van de vizierschijf binnen 2 à 2,5 uur. Naast de vizierschuiven werden ook de kabels en het machinewerk vervangen.

Vier pendelrollagers 

De pendelrollagers, met een boring van 560 mm, voor de hoofddraaipunten van de vizierschuiven werden door Schaeffler geleverd en gemonteerd bij Solidd Steel Structures. De schuiven werden in drie delen ter plekke bij de stuw gemonteerd. De kabeltrommel en de aandrijving van de vizierschijf werden voorzien van vier nieuwe pendelrollagers.

Foto's:

De pendelrollagers, met een boring van 560 mm, voor de hoofddraaipunten van de vizierschuiven werden door Schaeffler geleverd en gemonteerd bij Solidd Steel Structures

De pendelrollagers, met een boring van 560 mm, voor de hoofddraaipunten van de vizierschuiven werden door Schaeffler geleverd en gemonteerd bij Solidd Steel Structures

© Aandrijvenenbesturen.nl