Laatste nieuws:

, 31 januari 2019 15:26

Brexit: vertragingen aan de grens grootste probleem

Een harde Brexit levert grote vertragingen aan de grens, complexere procedures en administratieve rompslomp op, denken Nederlandse industriële bedrijven. Dat blijkt uit een Brexit-Industrie-Barometer onder meer dan 200 industriële bedrijven.

Ineke Dezentje-Hamming van FME en Hans de Boer, voorzitter VNO-NCW, op het Brexit-event.'
Ineke Dezentje-Hamming van FME en Hans de Boer, voorzitter VNO-NCW, op het Brexit-event.
1/1
De barometer, een initiatief van FME, VNO-NCW, NBCC en KPMG Meijburg & Co, is gehouden voorafgaand aan een groot Brexit-event afgelopen week in Eindhoven. Uit de barometer blijkt dat 38 procent van de industriële ondernemers zich nog aan het oriënteren is op de voor Brexit noodzakelijke voorbereiding. Zo'n 36 procent is begonnen met voorbereiden en 17 procent heeft de voorbereiding (voor zover mogelijk) al afgerond. Bijna één op de tien ondernemers is nog niet gestart.

Vertraging aan de grens

De meeste ondernemers maken zich zorgen over vertraging aan de grens. Daarna volgt administratieve rompslomp en complexere douaneprocedures. Zo'n één op de tien bedrijven maakt zich zorgen over hogere kosten. Andere zorgen bestaan over afwijkende regelgeving in het Verenigd Koninkrijk, wisselkoersrisico's en moeilijker heen en weer reizen van personeel. Verder hebben industriële ondernemers voor Brexit het meest behoefte aan praktische tips. Bijna een derde is op zoek naar updates over de situatie rond Brexit of naar ervaringen van anderen.

Machinebouwers

"Het gevaar van een no-deal - en dus harde - Brexit voor de technologische industrie is levensgroot", zegt Ineke Dezentje-Hamming van FME: "Zo'n 15 miljard euro aan export van industriële producten gaat naar het Verenigd Koninkrijk. Met name fabrikanten van transportmiddelen en chemische producten, toeleveranciers van de auto-industrie en machinefabrikanten kunnen flink geraakt worden."
Hans de Boer, voorzitter VNO-NCW: "Veel van de maatregelen moet je namelijk toch nemen en nu een no-deal scenario steeds reëler wordt, kan je niet meer afwachten met nog minder dan 60 dagen te gaan. Met bijeenkomsten, de Brexit Impact Scan en met hulpbijbrexit.nl."

Supply chain

"Bijna dagelijks spreek ik bedrijven die zich grote zorgen maken over de gevolgen van Brexit voor hun bedrijf, maar die niet weten waar ze moeten beginnen bij het inschatten van de impact", aldus Leon Kanters, Brexit-expert van KPMG Meijburg & Co. "Nederlandse bedrijven moeten ernstig rekening houden met extra vertragingen aan de grens. Dat kan ondernemingen flink pijn doen als zij onderdeel zijn van een just-in-time supply chain, zoals de voedingsindustrie en technologische sector. vult Kanters aan.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Van onze partners meer (3)...

DIS Sensors

Rollon Lineairtechniek BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (5)

19 maart 2019 - Ede-Veenendaal
Demoweek
26 maart 2019 - De Biasiliek, Veenendaal
Industrial Ethernet
1 april 2019 - Hannover
Hannover Messe
14 mei 2019 - Dalfsen
Procesoptimalisatie in de F&B industrie
21 mei 2019 - Ulvenhout
Procesoptimalisatie in de F&B industrie

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden