, 24 januari 2019 22:34

Afvalinzameling op elektrische aandrijflijn

VDL Translift in Dronten ontwikkelt, op basis van de met DAF Trucks ontwikkelde elektrische aandrijflijn, vier elektrische voertuigen voor de inzameling van afval.

In samenwerking met de publieke inzamelaars HVC, ROVA en Stadsbeheer Rotterdam worden de voertuigen later dit jaar in gebruik genomen. De elektrische inzamelvoertuigen worden gebouwd op een 3-assig DAF CF truckchassis met een terreingewicht van 28 ton en een gestuurde naloop as. De elektrische motor beschikt over een vermogen van 210 kW en 2.000Nm koppel. De motor wordt van elektriciteit voorzien middels een batterijpakket met een bruto capaciteit van 170 kWh. Op één batterijlading kan ongeveer 100 kilometer worden gereden.

Snellaadstations 

Op locatie bij de eindgebruikers zullen door VDL geleverde snellaadstations in bedrijf worden genomen. Om inzamelroutes optimaal te kunnen rijden, kunnen de elektrische inzamelvoertuigen binnen een halfuur tussentijds worden bijgeladen. De verwachting is dat de eerste voertuigen rond medio 2019 in operatie zullen gaan om in de praktijk kennis en ervaring op te doen. Vermoedelijk kunnen deze voertuigen in 2020 seriematig worden geproduceerd.

Afvalinzameling

Initiatiefnemer en penvervoerder van dit project is VDL Translift, producent van innovatieve afvalinzamelingsoplossingen voor (ondergrondse) containers in Dronten. "VDL is Europees marktleider op het gebied van de elektrificatie van zwaarder vervoer. De technologie die we voor de elektrische inzamelvoertuigen gebruiken, is afkomstig van de kennis en ervaring die VDL heeft opgedaan met elektrische stadsbussen én de elektrische truck gecombineerd met de producten die we maken bij VDL Translift", stelt directeur Mathijs van der Mast. De vier elektrische chassis die in voorserie worden gemaakt, zullen bij VDL Translift in Dronten worden opgebouwd tot elektrische inzamelvoertuigen.

Foto's:

De elektrische inzamelvoertuigen worden gebouwd op een 3-assig DAF CF truckchassis met een terreingewicht van 28 ton en een gestuurde naloop as.

De elektrische inzamelvoertuigen worden gebouwd op een 3-assig DAF CF truckchassis met een terreingewicht van 28 ton en een gestuurde naloop as.

© Aandrijvenenbesturen.nl