, 20 november 2018 11:58

Vector askoppelingen voor het zware werk van de lieren op een sleepboot

Sleeplieren werken onder extreem zware omstandigheden. De sleep weegt vaak vele malen meer dan de sleepboot zelf en hun lieren krijgen met ruwe zee en buitengewoon hoge belastingen te maken. Ze worden doorgaans hydraulisch aangedreven door hogedrukpompen, die het vermogen van de scheepsmotoren op de lier overbrengen.

Sleepboten worden ingezet om enorme schepen en offshore equipment te verplaatsen, positioneren en fixeren: in havens, kanalen, nauwe vaargeulen en zelfs op open zee. Deze toepassing brengt met zich mee dat de lieren niet alleen zware lasten moeten slepen, maar ook enorme schokbelastingen moeten opvangen doordat de bewegingen van beide schepen door de stroming en golven worden beïnvloed. Hydraulische lieren verdienen de voorkeur boven mechanische exemplaren, omdat hun design deze uitdagingen beter aankan.

450 pk aftakken

Voor een ontwerper en fabrikant van sleeplieren is het niet moeilijk om de juiste hydraulische lieren te kiezen. Maar het was een uitdaging om een betrouwbare koppeling te vinden voor tussen de hydrauliekpomp en de scheepsmotoren. Deze fabrikant wilde 450 pk aftakken van één van de twee 1.500 pk scheepsdiesels. De askoppeling moest forse radiale en axiale uitlijnfouten kunnen opvangen vanwege de motorbewegingen in de soepele motorophanging. De koppeling moest bovendien enorme koppels kunnen overbrengen en onderhoudsvriendelijk zijn.

De systeemontwerpers vroegen Stromag een geschikte askoppeling te adviseren. Stromag ontwikkelt en produceert aandrijfcomponenten voor industriële en maritieme toepassingen. Het bedrijf behoort tot de Altra Industrial Motion Groep, één van de grootste fabrikanten en leveranciers van mechanische aandrijfsystemen ter wereld.

Elastisch element

De technici van Stromag bekeken de toepassingsvereisten en concludeerden dat de Stromag Vector 20 askoppeling optimaal zou zijn. Deze koppeling heeft een elastisch element, waarbij een weefsel met hoge treksterkte in het rubber is ingebed. Dit duurzame materiaal zorgt ervoor dat de koppeling vrijwel spelingvrij een maximumkoppel van 19.800 Nm overbrengt. Doordat het materiaal flexibel is, kan het grote uitlijnfouten en zware schokbelastingen opvangen.

 

Radiaal

Het flexibele element van de koppeling is radiaal opgesteld, zodat het verwijderd kan worden zonder de aangesloten machines uit te bouwen. Deze eenvoudige inbouw- en onderhoudsprocedure maakt de koppeling geschikt voor maritieme toepassingen, waarbij het onderhoud en de reparaties soms ook offshore moeten plaatsvinden.

 

Foto's:

Sleepboten dienen om enorme schepen en offshore equipment te verplaatsen en hun lieren moeten onder zware omstandigheden betrouwbaar blijven werken.

Sleepboten dienen om enorme schepen en offshore equipment te verplaatsen en hun lieren moeten onder zware omstandigheden betrouwbaar blijven werken.

De Vectorkoppeling heeft een elastisch element, waarbij een weefsel met hoge treksterkte in het rubber is ingebed.

De Vectorkoppeling heeft een elastisch element, waarbij een weefsel met hoge treksterkte in het rubber is ingebed.

© Aandrijvenenbesturen.nl