Laatste nieuws:

, 11 oktober 2018 16:05

Sensornetwerk: hoe we vliegtuigen kunnen gebruiken als weerstation

Om veilig te kunnen vliegen is het noodzakelijk dat vliegtuigen over de nieuwste wind- en temperatuurgegevens beschikken. Maar met z’n allen kunnen vliegtuigen ook fungeren als sensornetwerk dat informatie verschaft, waarmee betere weermodellen en voorspellingen kunnen worden gemaakt, aldus onderzoekers van de TU Delft. Deze week publiceren zij hun bevindingen in PLOS One.

Gezamenlijk kunnen vliegtuigen ook fungeren als sensornetwerk dat informatie verschaft, waarmee betere weermodellen en voorspellingen kunnen worden gemaakt.'
Gezamenlijk kunnen vliegtuigen ook fungeren als sensornetwerk dat informatie verschaft, waarmee betere weermodellen en voorspellingen kunnen worden gemaakt.
1/1
Wind- en temperatuurgegevens zijn belangrijke parameters in onderzoeken naar vliegtuigprestaties. Door het gebrek aan accurate metingen van deze parameters moeten onderzoekers gedwongen vertrouwen op numerieke weersvoorspellingsmodellen, die vaak gefilterd worden voor een groter gebied, waardoor de plaatselijke nauwkeurigheid afneemt. "Vliegtuigen geven echter ook informatie door die gebruikt kan worden om weersomstandigheden uit af te leiden. Dit gebeurt door de communicatie met surveillanceradars van luchtverkeersleiders", aldus Junzi Sun, onderzoeker van de TU Delft.

Bewegende sensoren

Hoewel surveillancedata van vliegtuigen hier niet voor zijn bedoeld, bevatten deze informatie die gebruikt kunnen worden voor weermodellen. "In ons artikel presenteren wij een methode die ons in staat stelt om een weerveld te reconstrueren uit surveillancedata die met een eenvoudige ontvanger kunnen worden ontvangen", vertelt Sun. "Wij beantwoorden twee onderzoeksvragen: hoe kunnen we accuraat wind- en temperatuurgegevens afleiden uit surveillancedata van vliegtuigen en hoe kunnen we efficiënt een realtime ‘weergrid' reconstrueren. We beschouwen vliegtuigen als bewegende sensoren die indirect wind- en temperatuurgegevens op verschillende locaties en vlieghoogtes meten. De barometrische hoogte van het vliegtuig, de grondsnelheid en luchtsnelheid worden gedecodeerd uit downlinks van surveillancedata. Vervolgens worden de temperatuur- en windgegevens berekend middels vergelijkingen van de conversie van de snelheid van het vliegtuig."

Geen nieuwe apparatuur nodig

"Om de tweede vraag te antwoorden, stellen wij een nieuw model voor om wind- en temperatuurvelden te construeren. Lokale kortetermijnvoorspellingen zijn ook te maken met een zogenaamde ‘predictor layer'. Met een testdataset waarnemingen zijn we er in geslaagd te bevestigen dat het gemiddelde voor absolute fouten qua afgeleide wind- en temperatuurgegevens bij het gebruik van onze modellen 67% en 26% lager ligt dan wanneer we het conventionele numerieke weersvoorspellingsmodel gebruiken."

Luchtverkeersleiders en wetenschappers kunnen volledig en vrijelijk over het nieuwe model beschikken. Een dergelijk systeem kan met behulp van bestaande technologie en databronnen worden geïmplementeerd. Hiervoor zijn geen nieuwe apparaten of communicatieprotocollen nodig. "Op basis van de eenvoudige ontvanger die wij hebben gebruikt voor het artikel, denken wij dat met toekomstig onderzoek meteorologische monitoring met een brede dekking mogelijk is door gebruik te maken van data van bestaande netwerken van ontvangers."

Bekijk hier het onderzoek ‘Weather field reconstruction using aircraft surveillance data and a novel meteo-particle model' van Junzi Sun, Huy Vû, Joost Ellerbroek en Jacco M. Hoekstra (allemaal TU Delft). 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Van onze partners meer (5)...

BEGE Aandrijftechniek BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

EUCHNER (Benelux) BV

Rotero Holland bv

DIS Sensors

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (3)

13 november 2018 - München
Electronica 2018
14 november 2018 - Zürich (Zwitserland)
Motor Summit 2018
28 november 2018 - De Reehorst in Ede
ATEX Event: mechanische apparatuur als potentiële ontstekingsbron

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden