, 20 september 2018 20:25

InMotion wil naar Le Mans met elektrische raceauto

Studententeam InMotion heeft afgelopen week een ‘mock-up’ van de elektrische raceauto onthuld waarmee ze in 2023 willen deelnemen aan de 24 uur van Le Mans. Bijzonder is dat deze auto in twee minuten volledig moet kunnen opladen, terwijl huidige elektrische auto’s al gauw een uur nodig hebben.

Door aan te tonen dat de laadtijd van elektrische auto's drastisch verkort kan worden - en vergelijkbaar wordt met een tankbeurt met benzine - hopen ze de drempel richting elektrisch rijden weg te nemen.
Met zijn IM/e verbrak InMotion de afgelopen twee jaar de ronderecords voor elektrische auto's op deze circuits. Mooie mijlpalen voor het studententeam, maar de onderliggende boodschap en doelstellingen van InMotion op langere termijn bleken daarbij voor de buitenwacht niet altijd even helder, stelt marketingmanager Gijs Herings.

Vision

Om een duidelijker beeld van de toekomst te geven, onthulde InMotion zijn 'Vision', waarin volgens medewoordvoerder Cas Verstappen alle geleerde lessen van voorgaande twee auto's samenkomen en waarop het team gaat voortborduren. Met deze concept car (nu nog een mock-up) wil het team naar eigen zeggen de laatste drempel richting elektrische mobiliteit wegnemen. Want de basis ligt er, de hele batterijenbusiness is sowieso booming en er is al veel winst geboekt, stelt Herings. "Maar de ontwikkelingen moeten en kúnnen sneller."

Laadtijd verkorten  

Vooral in het snel opladen van elektrische auto's valt in de ogen van InMotion nog een wereld te winnen. En van dat laatste heeft het team zijn missie gemaakt: de laadtijd van elektrische auto's drastisch verkorten. Geen uur batterijen laden om daarna weer vierhonderd kilometer te kunnen rijden, maar twee minuten aan de stekker en dóór. "We hopen binnen anderhalf tot twee jaar een auto te hebben staan waarmee dat kan." 

Warmte

Dát het kan, staat volgens Herings vast. "De grootste moeilijkheid is de hoeveelheid stroom die in korte tijd in de auto moet worden gebracht en de warmte die bij het opladen vrijkomt. Dat merk je ook bij het opladen van je mobiele telefoon, wat steeds sneller gaat, maar waarbij je telefoon wel een stuk warmer wordt. Hetzelfde geldt voor het sneller opladen van een auto. Om dat veilig te kunnen doen, moet dus een goede koeling worden ingebouwd."

Een raceauto zoals InMotion ontwikkelt, is natuurlijk nog geen auto voor de consument, beseft Verstappen. "Maar je ziet dat veel ontwikkelingen in de racerij, bijvoorbeeld in de Formule 1, al gauw ook hun weg naar gewone personenauto's vinden."

Fabrikant zoeken 

2023 is het jaar waarin het studententeam met zijn Vision op het Franse circuit aan de start hoopt te verschijnen. Overigens zal deze nieuwe raceauto, in tegenstelling tot zijn voorgangers, niet vanaf de bodem door de studenten zelf worden gebouwd. Verstappen: "Om mee te mogen doen aan Le Mans, moet je een goedgekeurd en dus bestaand chassis hebben. We zijn nu bij verschillende fabrikanten aan het kijken welk chassis het best in ons plaatje past en waar we onze snellaad-technologie het best kunnen inpassen."

Foto's:

Met zijn IM/e verbrak InMotion de afgelopen twee jaar de ronderecords voor elektrische auto’s

Met zijn IM/e verbrak InMotion de afgelopen twee jaar de ronderecords voor elektrische auto’s

© Aandrijvenenbesturen.nl