, 3 september 2018 10:44

Stillere vliegtuigen dankzij Twente?

Met het toenemende vliegverkeer en de druk op de leefbaarheid groeit de behoefte aan stille vliegtuigen. Daarom heeft de UT samen met de Braziliaanse vliegtuigbouwer Embraer, het Netherlands Aerospace Centre (NLR) en de stichting German-Dutch Wind tunnels een consortium opgericht, dat werkt aan het ontwerp en de ontwikkeling van nog stillere vliegtuigen.

Met de ontwikkeling van turbofanmotoren zijn nieuwe vliegtuigen de afgelopen jaren al een stuk stiller geworden. De meeste winst kan nu behaald worden bij het verminderen van het vliegtuigromplawaai, veroorzaakt door de luchtstroming langs onder meer de vleugels, de bevestigde kleppen en het landingsgestel. Uitdaging voor vliegtuigontwerpers hierbij is het ontwikkelen van stillere alternatieven die dezelfde of betere prestaties leveren en tegelijkertijd minstens even veilig en zuinig zijn.
Bij de ontwikkeling is het belangrijk om gedurende het ontwerpproces goed te kunnen testen wat de geluidsproductie van nieuwe stille vliegtuigconcepten is. Vanwege de enorme economische belangen is het essentieel dat de windtunneltesten van schaalmodellen van deze concepten zo goed mogelijk overeen komen met de prestaties van volledige vliegtuigen onder echte vliegomstandigheden. De partners in het recent opgerichte consortium bundelen hun expertise en faciliteiten om de uitkomsten van de testen zo goed mogelijk te laten aansluiten op de praktijk. Vanuit de UT zijn twee promovendi van de vakgroep Engineering Fluid Dynamics (EFD) hierbij betrokken: Julian Biesheuvel en Marijn Sanders.

Silent Approach

Onderzoekers van de faculteit Engineering Technology werken intensief samen met Braziliaanse partijen in de luchtvaartindustrie. Zo is er een uitwisselingsprogramma met het Braziliaanse luchtvaartinstituut ITA en kunnen studenten van de UT en van ITA deelnemen aan een programma, dat ze een diploma van beide kennisinstellingen oplevert. Onlangs bracht een UT-delegatie onder leiding van Rector Magnificus Thom Palstra en decaan van de faculteit Engineering Technology Geert Dewulf een bezoek aan Brazilië. Zij onderzochten de mogelijkheden voor verdere intensivering van de betrekkingen en gezamenlijke projecten met industriële en academische instituten. Het project Silent Approach van universitair docent Leandro de Santana en Kees Venner (voorzitter) van de EFD group is de grote eerste mijlpaal in deze ontwikkelingen.

 

Foto's:

Stillere vliegtuigen dankzij Twente?

Van links naar rechts: Julian Biesheuvel (promovendus), Kees Venner (EFD chair), Leandro de Santana (assistant-professor), Marijn Sanders (promovendus).

© Aandrijvenenbesturen.nl