, 27 augustus 2018 15:56

Delfts studententeam rijdt officiële race uit met raceauto op waterstof

Studententeam Forze van de TU Delft heeft met een waterstof raceauto als eerste ter wereld een officiële autorace uitgereden. Op zaterdag 18 augustus kwam het team na een race van 60 minuten als 6e over de finish tijdens de Supercar Challenge. Tijdens deze wedstrijd nam Forze het met hun zelf ontwikkelde waterstof raceauto op tegen conventionele benzine racewagens. Het team wist tijdens de kwalificaties de vierde rondetijd neer te zetten, wat bewijst dat de auto goed kon meekomen met de concurrentie.

Het Forze Hydrogen Electric Racing team bestaat al sinds 2007 en heeft sindsdien acht auto’s geproduceerd. De eerste vijf auto’s waren nog compacte karts op waterstof die meededen aan een studentencompetitie. Inmiddels is de Forze wagen uitgegroeid tot een volwaardige, competitieve raceauto: de Forze VIII. Deze duurzame auto ging tijdens de race de strijd aan met benzine raceauto’s. Dit leek aan het begin van het jaar nog een lastige strijd. Dankzij onder andere een geheel nieuw bodywork en nieuwe, grotere waterstoftanks ging de race op zaterdag beter dan de studenten hadden durven hopen. De studenten mikten op het uitrijden van de 45 minuten race op zondag. Het team had niet verwacht de langere endurance race van zaterdag uit te rijden.  


Onverwacht probleem

Het team was ongelooflijk blij met de prestatie om 60 minuten mee te kunnen racen op waterstof maar ging voor meer. Op de zondag race van de Supercar Challenge hoopte het team mee te strijden voor de winst. Dit ging echter anders dan verwacht. Op het allerlaatste moment, 10 minuten voor de start, deed zich een onverwacht probleem voor waardoor er niet geracet kon worden.

Ondanks deze tegenslag zijn de studenten trots op hun prestaties. Gijs Vermeij - Team Manager zegt: “De echte prestatie van dit weekend is dat voor het eerst in de automotive geschiedenis een waterstof raceauto een officiële race van 60 minuten tegen benzineauto’s heeft uitgereden. Het is jammer dat het dan niet ook lukt op zondag, onze waterstoftechnologie was er helemaal klaar voor. Een inkoop onderdeel van de voorophanging voldeed niet meer aan onze veiligheidseisen, hierdoor hebben wij de moeilijke beslissing moeten nemen niet aan de race van zondag deel te nemen. Dit is pure pech, en hoort nu eenmaal bij de racerij”.  

Auto verder verbeteren

Het doel van het team dit jaar was bewijzen dat een volledige race rijden mogelijk is op waterstof en dat is gelukt. Zo’n goede prestatie geeft het team veel vertrouwen, volgend jaar zal er weer hard worden gewerkt aan verbeteringen in de auto. “De ontwikkelingen op het gebied van waterstof gaan zo snel dat het niet lang meer kan duren voordat wij hier op het podium staan. We hebben zaterdag laten zien dat we al grote stappen hebben gemaakt op het gebied van betrouwbaarheid, en dat geeft veel hoop voor de komende jaren.” aldus Vermeij.  

Een waterstofauto maakt in de fuel cell elektriciteit van waterstof en zuurstof, die tijdens het rijden uit de lucht wordt gehaald. Deze elektriciteit wordt gebruikt om elektromotoren aan te drijven. De enige uitstoot die hierbij vrijkomt is water. Waterstof wordt geproduceerd met elektrolyse, waarvoor veel elektriciteit nodig is. Het is daarom belangrijk dat de elektriciteit die wordt gebruikt om waterstof te produceren op een groene manier wordt opgewekt.

Foto's:

Het Forze Hydrogen Electric Racing team (beeld: TU Delft)

Het Forze Hydrogen Electric Racing team (beeld: TU Delft)

© Aandrijvenenbesturen.nl