, 2 augustus 2018 14:08

Project HiFi-ELEMENTS moet fragmentatie bij testen van elektrische voertuigen terugdringen

Het project HiFi-ELEMENTS (High Fidelity Modelling and Testing) gaat van start. Het doel van dit project is de fragmentatie in virtuele testen en simulaties op onderdeel-, module- en voertuigniveau terug te dringen. Bij het project is een consortium van partijen betrokken, waaronder TNO.

In de productontwikkelingscyclus van de auto-industrie wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van virtuele testen en simulaties op onderdeel-, module- en voertuigniveau. Hiervoor worden zogenoemde 'Hardware-in-the-Loop'-testbeds ingezet, waarin in een model verschillende situaties en toestanden van sensoren, actuatoren en mens/machine interfaces nagebootst. Op dit gebied zijn verschillende normen vastgesteld, maar desondanks komen de meeste gebruikte modellen op gefragmenteerde wijze tot stand. TNO stelt dat deze fragmentatie leidt tot veel overbodig werk, aangezien van dezelfde onderdelen of systemen steeds nieuwe modellen worden gemaakt. 

Fragmentatie terugdringen

Het project HiFi-ELEMENTS moet deze fragmentatie daarom gaan terugdringen. Hierbij worden twee sporen gevolgd. Allereerst gaat TNO aanbevelingen doen voor de standaardisatie van modelinterfaces voor veelgebruikte onderdelen van elektrische auto's, zoals de elektromotor, de omvormer, batterijen, de DC/DC-converter en het systeem voor temperatuurregeling. Daarnaast gaat TNO versies van bestaande modellen implementeren die aan dit protocol voldoen. 

Ten tweede gaat TNO een naadloos proces implementatie dat uitgebreide versies van bestaande tools aan elkaar koppelt. Het gaat hierbij om een tool voor model/data-management en een tool gericht op co-simulatie van Model-in-the-Loop (MiL)- en Hardware-in-the-Loop (HiL)-omgevingen. Deze modellen worden ondersteund door geautomatiseerde methodes voor het omzetten van karakteristieke systeemeigenschappen naar parameters in modellen - ook wel 'model parameterisatie' genoemd - en het maken van testscenario's. Voor de validatie van gestandaardiseerde modellen en processen worden vier voor de industrie relevante testcases ingezet met scenario's rond de ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen en voertuigen.

Consortium

Bij het project is een consortium van partijen betrokken, waaronder FEV, RWTH Aachen University, Ricardo, Technalia, Cidetec, Iveco, Altra, DENSO, Tofa?, Applus+ IDIADA, TNO, Mondragon Unibertsitatea, dSpace, Vrije Universiteit Brussel, Magna, Yasa en Ford.

Foto's:

Elektrische auto (beeld: Pixabay / MikesPhotos)

Elektrische auto (beeld: Pixabay / MikesPhotos)

© Aandrijvenenbesturen.nl