Laatste nieuws:

, 2 augustus 2018 14:08

Project HiFi-ELEMENTS moet fragmentatie bij testen van elektrische voertuigen terugdringen

Het project HiFi-ELEMENTS (High Fidelity Modelling and Testing) gaat van start. Het doel van dit project is de fragmentatie in virtuele testen en simulaties op onderdeel-, module- en voertuigniveau terug te dringen. Bij het project is een consortium van partijen betrokken, waaronder TNO.

Elektrische auto (beeld: Pixabay / MikesPhotos)'
Elektrische auto (beeld: Pixabay / MikesPhotos)
1/1
In de productontwikkelingscyclus van de auto-industrie wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van virtuele testen en simulaties op onderdeel-, module- en voertuigniveau. Hiervoor worden zogenoemde 'Hardware-in-the-Loop'-testbeds ingezet, waarin in een model verschillende situaties en toestanden van sensoren, actuatoren en mens/machine interfaces nagebootst. Op dit gebied zijn verschillende normen vastgesteld, maar desondanks komen de meeste gebruikte modellen op gefragmenteerde wijze tot stand. TNO stelt dat deze fragmentatie leidt tot veel overbodig werk, aangezien van dezelfde onderdelen of systemen steeds nieuwe modellen worden gemaakt. 

Fragmentatie terugdringen

Het project HiFi-ELEMENTS moet deze fragmentatie daarom gaan terugdringen. Hierbij worden twee sporen gevolgd. Allereerst gaat TNO aanbevelingen doen voor de standaardisatie van modelinterfaces voor veelgebruikte onderdelen van elektrische auto's, zoals de elektromotor, de omvormer, batterijen, de DC/DC-converter en het systeem voor temperatuurregeling. Daarnaast gaat TNO versies van bestaande modellen implementeren die aan dit protocol voldoen. 

Ten tweede gaat TNO een naadloos proces implementatie dat uitgebreide versies van bestaande tools aan elkaar koppelt. Het gaat hierbij om een tool voor model/data-management en een tool gericht op co-simulatie van Model-in-the-Loop (MiL)- en Hardware-in-the-Loop (HiL)-omgevingen. Deze modellen worden ondersteund door geautomatiseerde methodes voor het omzetten van karakteristieke systeemeigenschappen naar parameters in modellen - ook wel 'model parameterisatie' genoemd - en het maken van testscenario's. Voor de validatie van gestandaardiseerde modellen en processen worden vier voor de industrie relevante testcases ingezet met scenario's rond de ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen en voertuigen.

Consortium

Bij het project is een consortium van partijen betrokken, waaronder FEV, RWTH Aachen University, Ricardo, Technalia, Cidetec, Iveco, Altra, DENSO, Tofa?, Applus+ IDIADA, TNO, Mondragon Unibertsitatea, dSpace, Vrije Universiteit Brussel, Magna, Yasa en Ford.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Van onze partners meer (5)...

Bege Aandrijftechniek BV

Rotero Holland bv

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

DIS Sensors

EUCHNER (Benelux) BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (7)

11 september 2018 -
Actuele trends in machineveiligheid met Elektriek-Pnuematiek_Hydrauliek
18 september 2018 - Hardenberg
TIV
24 september 2018 -
Week van de middelgrote en kleine industrie
2 oktober 2018 - Utrecht, Jaarbeurs
World of Technology & Science 2018
9 oktober 2018 -
Industrial Heat & Power
13 november 2018 - München
Electronica 2018
28 november 2018 - De Reehorst in Ede
ATEX Event: mechanische apparatuur als potentiële ontstekingsbron

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden