Laatste nieuws:

, 2 juli 2018 14:13

Nieuwe lithium-ion accu is ook bij lage temperatuur geschikt voor snelladen

De buitentemperatuur is in belangrijke mate van invloed op de snelheid waarmee lithium-ion accu's kunnen opladen. Zo is het snelladen van conventionele lithium-ion accu's onder een temperatuur van 10 graden Celsius niet mogelijk, waardoor het opladen van accu's bij lage temperatuur relatief veel tijd in beslag neemt. Een nieuw soort accu ontwikkeld door de Penn State University biedt uitkomst en maakt snelladen ook bij lage temperaturen mogelijk.

Een nieuw soort accu maakt snelladen ook bij lage temperaturen mogelijk (beeld: Pixabay / mmurphy)'
Een nieuw soort accu maakt snelladen ook bij lage temperaturen mogelijk (beeld: Pixabay / mmurphy)
1/1
"Elektrische voertuigen zijn populair aan de westkust (red: van de Verenigde Staten) aangezien het weer gunstig is", legt Xiao-Guang Yang, onderzoeker op het gebied van werktuigbouwkunde bij de Penn State University. Deze temperaturen zijn zeer geschikt voor het snelladen van lithium-ion accu's. Indien dezelfde voertuigen echter worden verplaatst naar de oostkust of Canada kunnen de accu's door de lagere buitentemperaturen minder snel worden geladen, wat de voertuigen minder interessant maakt. 

Accu verwarmen

Een nieuwe lithium-ion accu moet uitkomst bieden. Deze accu kan zichzelf ook bij lage buitentemperaturen verwarmen. De temperatuur van de accu kan hierdoor worden verhoogd tot een niveau dat snelladen mogelijk maakt, waardoor elektrische voertuigen ook in koude weersomstandigheden snel opgeladen kunnen worden. 

Dit is van belang om de voertuigen interessanter te maken voor eindgebruikers. De universiteit wijst erop dat indien eigenaren de accu van hun elektrische auto in 15 minuten kunnen opladen, dit ongeveer net zoveel tijd kost als het voltanken van een traditionele benzine- of dieselauto. Indien laadstation op de juiste locaties worden aangeboden, kunnen bestuurders zorgeloos grote afstanden afleggen met hun elektrische voertuig. 

Gebaseerd op bestaande technologie

De technologie is gebaseerd op een eerdere ontwikkeling van de universiteit, waarbij een batterij werd ontwikkeld die zichzelf kan verwarmen om verlies van energie bij temperaturen onder het vriespunt tegen te gaan. Dezelfde technologie wordt nu ook toegepast om accu's voldoende te verwarmen om deze snel op te kunnen laden. 

De zelfverwarmende accu maakt gebruik van een dunne nikkelfolie waarvan één einde is verbonden met de negatieve terminal en de andere buiten de cel is geplaatst om een derde terminal te creëren. Een temperatuursensor verbonden met een switch zorgt dat elektronen door het nikkelfolie stromen om het circuit te sluiten indien de temperatuur lager is dan kamertemperatuur. Dankzij de weerstand die hierbij ontstaat wordt dit folie in korte tijd opgewarmd, waardoor het folie de binnenzijde van de accu verwarmt. Indien de interne temperatuur van de accu voldoende is gestegen, opent de schakelaar automatisch en kan de stroom de accu bereiken om deze te snelladen. 

Geen aanpassingen aan bestaande laadstations

"Een unieke feature van onze cell is dat het de verwarming verzorgt en vervolgens automatisch overschakelt naar opladen", aldus Chao-Yang Wang, als hoogleraar Werktuigbouwkunde verbonden aan de Penn State University. Ook wijst de hoogleraar erop dat bestaande laadstations niet hoeven te worden aangepast om de technologie te kunnen gebruiken. Het verwarmen van de accu's wordt volledig in de accu's geregeld. 

Uit testen met de nieuwe soort accu blijkt dat deze na 4.500 cycli waarbij de accu in 15 minuten tijd bij een temperatuur van 0 graden Celsius is opgeladen slechts 20% van zijn capaciteit is verloren. Ter vergelijking: een conventionele lithium-ion accu die onder dezelfde omstandigheden wordt opgeladen is al na 50 laadcycli 20% van zijn capaciteit verloren. 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (5)...

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Rotero Holland bv

EUCHNER (Benelux) BV

Bege Aandrijftechniek BV

DIS Sensors

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (7)

11 september 2018 -
Actuele trends in machineveiligheid met Elektriek-Pnuematiek_Hydrauliek
18 september 2018 - Hardenberg
TIV
24 september 2018 -
Week van de middelgrote en kleine industrie
2 oktober 2018 - Utrecht, Jaarbeurs
World of Technology & Science 2018
9 oktober 2018 -
Industrial Heat & Power
13 november 2018 - München
Electronica 2018
28 november 2018 - De Reehorst in Ede
ATEX Event: mechanische apparatuur als potentiële ontstekingsbron

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden